تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 دی 1398

  سلول های بنیادی تاندون می توانند انقلابی در بهبود آسیب های تاندونی باشند

ایجاد اسکار موجب می شود که ریکاوری و بهبود پارگی تاندون چرخاننده شانه، تاندون زانو و سایر آسیب های تاندونی به صورت دردناک در آیند و این خود یک مشکل ثانویه در بهبود تاندون محسوب می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تاندون ها بافت پیوندی هستند که عضلات و استخوان ها را به هم متصل می کنند. این تاندون ها موجب افزایش ثبات بدنی شده و انتقال نیرو بین عضلات و استخوان ها را تسهیل کرده و موجبات حرکت بیشتر را فراهم می کنند. در عین حال این تاندون به آسیب دیدگی و پارگی بسیار مستعد هستند و متاسفانه ریکاوری آن ها نیز بسیار ضعیف است.

 در مطالعه ای جدید در انستیتو کارنیژ دکتر مینگ و همکارانش نشان داده اند که وجود سلول های بنیادی تاندونی می تواند به طور بالقوه ای بهبودی تاندون کمک کند و حتی مانع از جراحی شود. این تیم تحقیقاتی نشان داده اند که هم سلول های بافت فیبروز و هم سلول های بنیادی تاندون از یک فضای مشترک منشا می گیرند که سلول های پشتیبان پیرامون تاندون ها هستند. این سلول های بنیادی تاندون بخشی از یک سیستم رقابتی با پیش سازهای اسکار فیبروزی هستند که توضیح می دهد چرا بهبودی تاندون چالش برانگیز است. آن ها نشان داده اند که هم سلول های بنیادی تاندونی و هم سلول های پیش ساز بافت اسکار بوسیله فاکتور رشد مشتق از پلاکت A یا PDGF-A تحریک به عمل می شوند. زمانی که سلول های بنیادی تاندونی تغییر می کنند نمی توانند به این فاکتور رشد پاسخ دهند در نتیجه تنها بافت اسکار تشکیل می شود و سلول تاندونی جدیدی شکل نمی گیرد.

به عقیده محققین، سلول های بنیادی تاندونی در بافت تاندون وجود دارند اما قادر به رقابت با پیش سازهای بافت اسکار نیستند تا مانع از تشکیل از اسکار فیبروزه شوند. یافتن راهی برای بلوک کردن سلول های تشکیل دهنده اسکار و تقویت سلول های بنیادی تاندون می تواند بازی را به نفع ترمیم آسیب های تاندونی عوض کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه