تاریخ انتشار: یکشنبه 23 تیر 1392
ارائه روشی جدید برای مقابله با سلول‌های سرطانی

  ارائه روشی جدید برای مقابله با سلول‌های سرطانی

محقق انگلیسی دانشگاه ساوت همپتون با همکاری محققان مرکز تحقیقات آژانس سرطان (BC) کانادا روش نوینی را در کشتن سلول‌های سرطانی کشف کرده‌اند که طی آن بر خلاف درمان‌های رایج امروزی مانند پرتودرمانی، سلول‌های سالم بدن در روند درمان، سالم باقی می‌مانند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، پروفسور "Chris Proud" درباره این پژوهش می‌گوید: سلول‌های سرطانی بسیار سریعتر از سلول‌های سالم رشد و تقسیم می‌شوند و این بدان معناست که این سلول‌ها برای زنده ماندن نیاز بیشتری به مواد مغذی و اکسیژن دارند. ما موفق به کشف این امر شدیم که یک ترکیب سلولی موسوم به "eEF2K" نقشی حیاتی را در کسب اجازه سلول‌های سرطانی برای استفاده از مواد غذایی ایفا می‌کند و این درحالی است که معمولا سلول‌های سالم برای ادامه بقا به این ترکیب نیازی ندارند. بنابراین با مهار عملکرد "eEFK2" ما باید بتوانیم سلول‌های سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم از بین ببریم.
 
آنچه که در این پژوهش پر اهمیت است، شناسایی پروتئین خاصی است که وجودش در سلول‌های سالم امری ضروری نیست، اما در بقای سلول‌های سرطانی نقش مهمی را ایفا می‌کند.
 
شیمی درمانی و پرتودرمانی معمولا سلول‌های سالم را نیز از بین می‌برد و سایر روش‌های درمانی نیز تنها برای انواع خاصی از سرطان موثر هستند. در حال حاضر پروفسور "Proud" و همکارانش با همکاری سایر آزمایشگاه‌های دیگر مانند کارخانجات داروسازی، سعی در تولید و آزمایش داروهای مهارکننده "eEFK2" را دارند تا بتوان در آینده روش درمانی بالقوه‌ای را گسترش داد.
 
"Proud" خاطرنشان می‌کند: سنتز پروتئین _تولید پروتئین در خود سلول_ فرآیندی اساسی محسوب می‌شود که سلول را قادر به رشد، تقسیم سلولی و عملکردهای مربوطه می‌کند. اکنون تلاش محققان در شناسایی چگونگی تاثیر این فرآیند بر ایجاد سرطان و سایر بیماری‌ها خواهد بود.
 
این پژوهش در مجله "Cell" منتشر شده است.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه