تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 دی 1398
سلول های پیش ساز جنینی در دیابت بارداری

  سلول های پیش ساز جنینی در دیابت بارداری

قند خون بالا در دوران بارداری می‌تواند منجر به رشد زیاد جنین و بزرگ‌جثه ‌شدن نوزاد ‌شود که خود این موضوع می‌تواند مشکلاتی هنگام زایمان ایجاد کند. همچنین کنترل نشدن مناسب دیابت بارداری ممکن است منجر به تولد نوزادی با قند خون پایین، یرقان یا مشکل تنفسی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، جفت در دوران بارداری هورمون‌هایی ترشح می‌کند که می‌تواند منجر به افزایش قند خون مادر شود. در حالت عادی، لوزالمعده برای کنترل این افزایش به اندازۀ کافی انسولین تولید می‌کند ولی اگر این اتفاق نیفتد، سطح قند خون افزایش می‌یابد و منجر به دیابت بارداری می‌شود.

تلاش های تحقیقاتی نشان داده اند که مشخصه های تنظیم نامناسب متابولیک می تواند در سلول های حاضر در تکوین اولیه جنین بروز کنند. در این زمان سلول های بنیادی پرده آمنیوتیک می توانند نشان دهنده نحوه تاثیر گذاری محیط درون رحمی روی جنین باشند. در مطالعه ای در دانشگاه تاراگونای اسپانیا محققین نشان داده اند که چگونه دیابت بارداری فنوتیپ و عملکرد سلول های بنیادی پرده آمنیوتیک را تحت تاثیر قرار می دهد و تغییر در این سلول ها با وضعیت متابولیکی مادر و جنین مرتبط است. در واقع یافته های این مطالعه نشان می دهد که برنامه ریزی سازشی جنین در زمان دیابت بارداری می تواند اثر مستقیمی روی فرزند داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه