تاریخ انتشار: یکشنبه 29 دی 1398
شبیه سازی حمله قلبی با استفاده از سلول های بنیادی

  شبیه سازی حمله قلبی با استفاده از سلول های بنیادی

با توجه به تحقیقات جدیدی که با حمایت بنیاد قلب بریتانیا(BHF) صورت گرفته است محققین داروی بالقوه جدیدی را برای درمان آسیب‌های قلبی ناشی از حمله قلبی با هدف قرار دادن واکنش‌های قلبی و استرس تولید کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stem-cells-news، تیمی تحقیقاتی از سلول های بنیادی برای رشد بافت‌های قلب و شبیه‌سازی «حمله قلبی در ظروف آزمایشگاهی» استفاده کرده و قادر به مهار سیگنال‌های شیمیایی در عضلات قلب شده‌اند که منجر به مرگ سلول و آسیب قلبی می‌شود. اعضای این تیم اولین کسانی هستند که کشف کرده‌اند یک پروتئین به نام MAP4K4 نقش مهمی در این امر دارد که چگونه سلول‌های عضلانی قلب در پاسخ به استرس ناشی از حمله قلبی می‌میرند. آنها موفق به تولید دارویی شده‌اند که این پروتئین را هدف قرار می‌دهد و می‌تواند آسیب‌های بعد از حمله قلبی را در موش‌ها، تا 60 درصد کاهش دهد.

حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون یکی از مهم‌ترین عروق کرونر را مسدود کند. قلب، نیازمند اکسیژن و مواد غذایی است و انسداد شریان های کرونری  موجب می شود که عضلات سیگنال‌های استرس را تولید کنند که در نهایت سبب مرگ سلول‌های قلب می‌شود. این بدین معنی است که قلب نمی‌تواند به طور موثر پمپاژ کند که می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود. نارسایی قلبی یک وضعیت ناتوان‌کننده است که باعث می‌شود تا کارهای روزمره مانند بالا رفتن از پله‌ها و یا حتی لباس پوشیدن، خسته‌کننده و سخت شود.

پروفسور مایکل اشنایدر و همکارانش در حال تلاش برای ساخت و توسعه دارویی هستند که بتواند در چند ساعت اول پس از حمله قلبی به منظور کاهش مرگ عضلات قلب ناشی از سیگنال‌های استرس، استفاده شود. آنها امیدوارند که این درمان به روش تزریقی عرضه شود تا بتواند برای فردی که آماده آنژیوپلاستی است جهت باز کردن عروق کرونر مسدود شده ای که باعث حمله قلبی شده است، استفاده شود. هم‌چنین، این درمان برای شهرها و کشورهایی که به‌سرعت دسترسی به آنژیوپلاستی ندارند، بسیار مفید است.

محققان کشف خود را با مطالعه نمونه‌هایی از افراد مبتلا به نارسایی قلبی انجام داده و سپس نشان دادند که در موش‌ها، پس از حمله قلبی و در سلول‌ها و بافت‌های قلبی، MAP4K4 فعال شده‌است. آنها دریافتند که اگر سطح MAP4K4 را بالا ببرند، سلول‌های قلبی حساسیت بیشتری نسبت به سیگنال‌های استرس ایفا می‌کنند. اگر MAP4K4 را مسدود کنید، سلول‌ها از مرگ محافظت می‌شوند و این همان چیزی است که داروی طراحی شده توسط این گروه میتواند انجام دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه