تاریخ انتشار: شنبه 26 بهمن 1398
هویت ژنتیکی منحصربفرد پیش سازهای ریوی پریموردیال

  هویت ژنتیکی منحصربفرد پیش سازهای ریوی پریموردیال

برای اولین بار، محققین یک برنامه ژنتیکی را شناسایی کرده اند که در تعیین هویت پیش سازهای ریوی پریموردیال نقش دارد. این پیش سازها، سلول های جنینی هستند که بعد از تولد به سلول های پوشاننده سیستم تنفسی تبدیل می شوند. به عقیده محققین، این یافته می تواند در درمان بیماری های سیستم تنفسی مانند بیماری ریوی انسدادی مزمن(COPD)، نقصان آلفا-1 آنتی تریپسین و فیبروز کیستیک کمک کننده باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیماری هایی که ریه را تحت تاثیر قرار می دهد به راحتی قابل درمان نیستند و منجر به مرگ و میر قابل توجهی در سراسر دنیا شده اند. سلول های بنیادی تخصص یافته با پتانسیل خود نوزایی، به عنوان جزئی حیاتی در هموستازی بسیاری از اندام ها از جمله ریه شناخته می شوند. این سلول ها می توانند در شرایط آزمایشگاهی مهندسی شده و برای درمان بیماری های ریوی مورد استفاده قرار گیرند.

با استفاده از یک مدل آزمایشگاهی مهندسی ژنتیک شده، محققین دانشگاه بوستون توانسته اند یک برنامه ژنتیکی مربوط به اولیه ترین سلول های پیش ساز ریوی را شناسایی کنند و سیگنال های هدایت کننده آن ها را درک کنند. در ادامه آن ها از روش های محاسباتی استفاده کردند که به آن ها کمک کرد مشخص کنند که چگونه این سلول های ریوی مهندسی شده شبیه پیش سازهای درون تنی هستند.

یافته های این مطالعه جزئیات دقیقی را در مورد سلول هایی نادر و موقتی موسوم به پیش سازهای ریوی پریموردیال ارائه داده است  و این اطلاعات می تواند در تولید پیش سازهای ریوی پریموردیال انسانی در کشت موثر باشد و منجر به ارائه اطلاعاتی در مورد مراحل اولیه تکوین ریه شود.

بیماری های سیستم تنفسی مانند COPD، فیبرو کیستیک و ... کیفیت زندگی را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهند و محققین امیدوارند یافته های آن ها منجر به ارائه پروتکل هایی مفید برای تولید سلول های اپی تلیالی ریوی قابل پیوند و درمان بیماری های مذکور شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه