تاریخ انتشار: یکشنبه 11 اسفند 1398
استخوان یا غضروف؟ حضور اسیدهای چرب تکوین سلول های بنیادی اسکلتی را تعیین می کند

  استخوان یا غضروف؟ حضور اسیدهای چرب تکوین سلول های بنیادی اسکلتی را تعیین می کند

در زمان شکستگی استخوان، اسیدهای چرب موجود در جریان خون به سلول های بنیادی سیگنال می دهند و آن ها را مجبور به تبدیل شدن به سلول های استخوان ساز(استئوبلاست) می کنند. در صورتی که در مجاورت آن ها عروق خونی وجود نداشته باشد، این سلول ها به تولید غضروف می پردازند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، شکستگی های استخوانی از طریق عملکرد سلول های پیش ساز اسکلتی بهبود می یابند که سلول های بنیادی هستند که می توانند به انواع مختلف سلول ها تکوین یابند. بهبودی استخوان از دو طریق صورت می گیرد: زمانی که شکستگی کوچک است ،سلول های پیش ساز به سلول های استخوان ساز تبدیل می شوند و زمانی که شکستگی بزرگ است به سلول های غضروفی تبدیل می شوند. در ادامه غضروف بوسیله استخوان جایگزین می شود. تاکنون محققین نمی دانستند که سلول های پیش ساز چگونه تصمیم می گیرند که به استخوان تبدیل شوند یا غضروف.

در مطالعه ای جدید، محققین دانشگاه هاروارد نشان داده اند که حضور عروق خونی در کنار سلول های بنیادی و شکستگی نقش تعیین کننده ای در تعیین سرنوشت این سلول ها دارد. آن چه مشخص است این است که استخوان ما مملو از عروق خونی است و این در حالی است که غضروف فاقد عروق خونی است. در این مطالعه که روی موش ها صورت گرفته است، محققین نشان داده اند که زمانی که عروق خونی پیرامون شکستگی بلوک می شود، غضروف شکل می گیرد و زمانی که این امر صورت نگیرد، استخوان جدید در ناحیه آسیب شکل می گیرد. در ادامه مطالعات نشان داد که اسیدهای چرب موجود در خون می توانند سلول های پیش ساز را برای تبدیل شدن به سلول های استخوان ساز القا کنند. در صورتی که اسیدهای چرب در خون وجود نداشته باشند، سلول های پیش ساز ژن SOX9 را فعال می کنند که نقش مهمی در تکوین اسکلت بازی می کند. این فعال شدن ژن SOX9، سیگنالی برای تبدیل شدن سلول های بنیادی به سلول های غضروفی است.

یافته های این مطالعه برای محققینی که در زمینه پزشکی بازساختی کار می کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند منجر به اتخاذ تصمیمات صحیح در زمینه مهندسی بافت و پزشکی بازساختی منتهی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه