تاریخ انتشار: جمعه 29 فروردین 1399
تولید بافت قلبی با استفاده از جوهر زیستی به منظور ترمیم قلب

  تولید بافت قلبی با استفاده از جوهر زیستی به منظور ترمیم قلب

قلب نیرو محرکه لازم برای جریان خون در بدن را فراهم می کند و خون را از طریق انقباض و انبساط های مکرر عضلات قلبی به سراسر بدن پمپ می کند. آسیب به بافت قلبی به دلایل مختلف از جمله انسداد شریان های کرونری و انفارکته قلبی می تواند موجب آسیب های جبران ناپذیری به قلب شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در سال های اخیر از سلول های بنیادی انسانی از جمله سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان در کارآزمایی های بالینی برای درمان آسیب های قلبی استفاده شده است اما نارسایی سلول های پیوندی در قلب هنوز هم مشکل بزرگی محسوب می شود. اخیرا تیمی از محققین کره ای و هنگ کنگی، پچ ها یا تکه های قلبی را با استفاده از جوهر زیستی تولید کرده اند که عملکرد سلول های بنیاید برای بازسازی عروق خونی تقویت می کند و موجب بهبود ناحیه انفارکته قلبی می شود.

در این مطالعه، محققین در ابتدا سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان را برای تولید فاکتور رشد هپاتوسیتی مهندسی ژنتیک کردند، این فاکتور موجب افزایش پتانسیل سلول های بنیادی می شود. در ادامه این سلول های بنیادی مهندسی شده(HGF-eMSC) با سلول های بنیادی طبیعی مشتق از مغز استخوان ترکیب شدند تا یک جوهر زیستی ساخته شود. در ادامه آن ها پچ یا تکه قلبی تولید شده با استفاده از این جوهر زیستی را به عضلات قلبی آسیب دیده طی انفارکته میوکاردی پیوند کردند. با استفاده از این پچ بافتی، سلول ها به صورت طولانی تری در ناحیه آسیب دیده باقی ماندند و با ترشح سیتوکین ها، تشکیل عروق خونی و رشد سلول ها را در آن ناحیه تحریک کردند. رشد عروق موجب بهبود خونرسانی و تغذیه ناحیه آسیب دیده و افزایش زنده مانی سلول ها در آن ناحیه شده و به میزان زیادی آسیب را معکوس کرد.
پیش بینی می شود که این رویکرد جدید بتواند درمانی موثر برای انفارکته میوکاردی باشد زیرا سلول های پیوندی، بازسازی عروق در ناحیه آسیب دیده را بهبود می بخشند و موجب بهبود ناحیه انفارکته می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه