تاریخ انتشار: دوشنبه 01 اردیبهشت 1399
کشف نوعی مسیر پیام رسانی دخیل در افزایش طول عمر

محققین در بررسی جدیدی موفق شدند مسیرهای سلولی جدیدی را کشف کنند که می‌توانند در افزایش طول عمر موثر باشند. به گفته یکی از دانشمندان این گروه پژوهشی، شاید بتوان با کمک این مسیرهای سلولی، طول عمر انسان را بین 400 تا 500 سال افزایش داد.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پژوهشگران در این پروژه توانستند دو مسیر اصلی را برای مدیریت سن در کِرْم C. elegans کشف کنند که مدلی متداول برای پژوهش در مورد روند افزایش سن است زیرا ژن‌های مشابهی با انسان دارد و عمر کوتاه آن نیز به سه تا چهار هفته می‌رسد. این ویژگی‌های کرمC. elegans ، به دانشمندان امکان می‌دهد تا به سرعت به اثر مداخلات ژنتیکی و محیطی برای افزایش عمر سالم پی ببرند. از آنجا که این مسیرهای سلولی، به واسطه تکامل انسان شکل گرفته‌اند، موضوع پژوهش‌های بسیاری بوده‌اند. بسیاری از پژوهش‌ها در حال حاضر، بر کشف داروهایی متمرکز شده‌اند که می‌توانند این مسیرهای مولکولی را تغییر دهند. کشف اثر این داروها می‌تواند راه را برای یافتن درمان‌های موثرتر هموار کند. دانشمندان دریافتند که جهش در دو مسیر سلولی موسوم به "IIS" و "TOR" می‌تواند به تغییرات ژنتیکی بدن کمک کند. از آنجا که تغییر مسیر IIS، افزایش صد در صدی و تغییر در مسیر TOR، افزایش 30 درصدی را به همراه دارد، جهش ژنتیکی مضاعفی نیز در پی این تغییرات انتظار می‌رفت اما دانشمندان دریافتند که میزان جهش، بسیار بیشتر از حد انتظار است.

به رغم کشف مسیرهای سلولی مرتبط با افزایش سن در کِرْم اC. elegans، نحوه تعامل این مسیرها هرگز کشف نشده است. این محققین سعی دارند با مشخص کردن این تعامل، راه را برای یافتن روش‌های درمان و افزایش طول عمر هموار کنیم.کشف تعامل میان این مسیرها، به استفاده از درمان‌های ترکیبی منجر خواهد شد که می‌توانند طول عمر انسان را افزایش دهند و حتی به درمان بیماری‌های جدی از جمله سرطان منجر شوند.

پاین مطلب/