تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 اردیبهشت 1399
انتقال هم زمان اینترلوکین 10 و NT-3 برای تقویت ترمیم آسیب نخاعی

  انتقال هم زمان اینترلوکین 10 و NT-3 برای تقویت ترمیم آسیب نخاعی

آسیب طناب نخاعی(SCI) منجر به ایجاد محیطی پیچیده می شود که برای ترمیم مناسب نیست به نحوی که فاکتورهای رشد لازم در این مکان به میزان کافی وجود ندارد و از طرف دیگر جایگاه آسیب مملو از فاکتورهایی است که بازسازی را مهار می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید پژوهشگران یک ماده  شبه سازه پل را تولید کرده اند که به طور هم زمان که فاصله بین جایگاه تخریب شده را پر می کند، بیان فاکتورهای اینترلوکین 10 و NT-3 را نیز با استفاده از یک وکتور بی سیترونیک تحریک می کند و بدین ترتیب ریز محیط این ناحیه تغییر یافته و فرایند ترمیم تقویت می شود.

در این مطالعه که تحت عنوان" Polycistronic Delivery of IL-10 and NT-3 Promotes Oligodendrocyte Myelination and Functional Recovery in a Mouse Spinal Cord Injury Model " در مجله" Tissue Engineering " به چاپ رسیده است، دکتر لونی شی و همکارانش در دانشگاه میشیگان گزارش کرده اند که توانسته یک سازه پل مانند را از جنس پلی(لاکتید-کو-گلیکولید) (PLG) بسازند که سازه های لنتی ویروسی پلی سیسترونیک IL-10/NT-3 درون آن تلفیق شده بود. این ماده برای تحریک ترمیم در مدل موشی آسیب نخاعی مورد استفاده قرار گرفت. در ادامه مشخص شد که استفاده از اینترلوکین 10 در تحریک فنوتیپ بازسازی کننده ماکروفاژها موثرتر عمل می کند و این در حالی بود که NT-3 موجب پیشبرد بقا و طویل شدن آکسون های عصبی می شود. ترکیب این دو فاکتور موفقیت آمیز بود و موجب شد که تراکم آکسونی و میزان میلین سازی در ناحیه آسیب افزایش پیدا کند و همین امر منجر به ریکاوری عملکردی مدل موشی نیز گردید.

التهاب نقش حیاتی را در فرایند ترمیم و بازسازی بافتی بازی می کند و استفاده از PLG به عنوان پلی برای بازسازی ناحیه آسیب دیده می تواند در تعدیل پاسخ التهابی این ناحیه موثر باشد و فرایند بازسازی را تقویت و تسریع کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه