تاریخ انتشار: دوشنبه 15 اردیبهشت 1399
بافتن بافت های انسانی برای تولید عروق خونی جدید

  بافتن بافت های انسانی برای تولید عروق خونی جدید

محققان برای تولید رگ های خونی از نخ های ساخته شده از بافت انسانی مهندسی شده استفاده کرده اند که می تواند روزی به ترمیم رگ های خونی بیمار یا آسیب دیده کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، گرافت های سنتتیک عروق خونی که از پلیمرهای سنتتیک بافته شده ساخته شده اند، گهگاهی برای جایگزینی شریان های بیمار یا آسیب دیده استفاده می شوند. با این حالی، بدن این پلیمرها را به عنوان یک جسم خارجی شناخته و همین امر موجب تشکیل لخته خون در این گرافت ها شده و یک اسکار را ایجاد می کند که منجر به انسداد شریان می شود. اما تولید این عروق خونی از بافت های مشتق از بدن فرد می توان انتظار داشت که بدن این عروق خونی مهندسی شده را به عنوان بخشی از خودش قبول کند.

نخ های مورد استفاده برای تولید بافت ها یا نسوج جدید از زیست ماده ای موسوم به ماتریکس سازماندهی شده بوسیله سلول(CAM) تولید شده اند که دستاورد آزمایشگاه دکتر هیوریوکس در دانشگاه بردو فرانسه است. بخش اعظم CAM را کلاژن تشکیل می دهد که فراوان ترین پروتئین بدن است و موجب استحکام مکانیکی بافت ها و اندام های بدن می شود. CAM به خوبی بوسیله بدن پذیرفته می شود زیرا به طور کامل از بدن انسان مشتق شده است و هیچ ماده افزودنی شیمیایی را دارا نیست.

در این مطالعه جدید، محققین صفحات CAM را برش داده و به صورت نوارها یا ریبون هایی در آورند که می تواند به صورت مستقیم یا به صورت پیچ و تاب دار به عنوان نخ استفاده شوند. این نخ ها برای بافته شدن و تولید عروق خونی استفاده شدند و بدون این که ماده شیمیایی به آن ها افزوده شود، ویژگی های مکانیکی عالی را از خود نشان دادند. در حال حاضر پروتوتایپ های مختلفی از عروق خونی بوسیله این الیاف CAM تولید شده است و محققین بدنبال بهینه سازی روش های مدیریت کردن ساخت نخ ها و نوارهای CAM هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه