تاریخ انتشار: دوشنبه 22 اردیبهشت 1399
ترکیب یک داروی شیزوفرنی و پرتو درمانی برای درمان تومورهای کشنده مغزی

  ترکیب یک داروی شیزوفرنی و پرتو درمانی برای درمان تومورهای کشنده مغزی

محققین در مرکز جامع سرطان UCLA دریافته کرده اند که اضافه کردن یک دارو که به طور معمول برای درمان شیزوفرنی استفاده می شود به پرتو درمانی می تواند موجب افزایش بقای بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید در UCLA، محققین نشان داده اند که ترکیب پرتو درمانی و داروی تری فلوپرازین نه تنها سلول های گلیوبلاستوما را هدف قرار می دهد بلکه بر مقاومت درمانی این سرطان تهاجمی نیز غلبه می کند.

پرتودرمانی بخشی جدایی ناپذیر از درمان برای مبتلایان به سرطان و یکی از مؤثرترین روشهای درمانی است. در بسیاری از موارد ، این می تواند به درمان بیماری کمک کند. اما در گلیوبلاستوما ، سلولهای توموری غالباً درمقابل درمان با اشعه مقاوم می شوند ، زیرا خود تشعشع می تواند "تبدیل فنوتیپ" را القا کند ، فرآیندی که سلولهای بنیادی غیر توموری را به سلول های تولیدکننده تومور تبدیل می کند و باعث می شود که سرطان مجددا عود کند. محققان UCLA با افزودن داروهایی به رژیم درمانی که بطور سنتی برای مقاصد دیگر مورد استفاده قرار گرفته اند ، روش های جدیدی را برای جلوگیری از مقاومت سلول های توموری گلیوبلاستوما در برابر پرتو بررسی کرده اند.

برای اینکه دریابیم آیا داروهای که در حال حاضر وجود دارند می تواند در تبدیل فنوتیپ ناشی از تشعشع دخالت داشته باشد ، این تیم تحقیقاتی بیش از 83000 ترکیب را از طریق منابع مشترک در UCLA غربالگری کرد. آنها قادر به شناسایی نزدیک به 300 ترکیب از جمله آنتاگونیست گیرنده دوپامین تری فلوپرازین بودند که توانایی جلوگیری از تبدیل فنوتیپی و بهبود کارآیی پرتودرمانی را داشتند.

در مطالعات جانوری صورت گرفته، محققین نشان دادند که ترکیب پرتو درمانی با تری فلوپرازین بقای موش های گلیوبلاستومایی به میزان 100 درصد افزایش داد(بیش از 200 روز) و این در حالی بود که میانگین بقا در گروه کنترل که تنها پرتو درمانی را دریافت کرده بودند، 7/67 روز بود.

محققین برنامه دارند که کارآزمایی بالینی این مطالعه را در تابستان پیش رو آغاز کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه