تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399
استفاده از سم دیفتری به عنوان ناقل دارویی  برای درمان سرطان

  استفاده از سم دیفتری به عنوان ناقل دارویی برای درمان سرطان

گروهی از پژوهشگران دانشگاه تورنتو راه جدیدی را برای انتقال مولکول هایی که ژن های خاصی را در سلول هدف قرار می دهند استفاده کرده اند. این پلت فرم جدید از شکل مدیفه شده سم دیفتری به تنظیم کاهشی ژن های حیاتی سلول های سرطانی استفاده می کند و می تواند برای سایر بیماری های ژنتیمی نیز استفاده شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sceincedaily، چالش اصلی در زمینه انتقال دارو این است که اغلب ناقلین دارویی نمی توانند زمانی که به سلول می رسند از محیط اسیدی اندوزوم فرار گنند. به نظر می رسد که سم دیفتری به عنوان یک وسیله انتقالی بتواند این مشکل را بخوبی حل کند. به عنوان یک مکانیسم دفاعی طبیعی ، باکتری هایی مانند Corynebacterium diptheriae یک سم پروتئین را تولید می کنند که وارد سلول های اطراف می شود و در نهایت آنها را می کشد. این سموم توانایی فرار از اندوزوم ها را دارند و همین امر باعث شد تا ایده مهندسی آن ها به عنوان پلت فرمی انتقالی بوجود آید.

در ادامه محققین از این پلت فرم انتقالی برای انتقال siRNA  و هدف قرار دادن دو ژن حیاتی در سلول های بنیادی سرطانی موجود در گلیوبلاستومای مغز استفاده کردند: اینتگرین بتا 1(ITGB1) که مربوط به ویژگی های بسیاری تهاجمی گلیوبلاستوما است و ژن eIF-3b که برای بقای این سلول ها حیاتی است. تیمار سلول ها با سم دیفتری-siRNA موجب کاهش ویژگی های تهاجمی و بقای سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی شد. محققین بر این باورند که می توان از این پلت فرم انتقالی برای درمان گلیوبلاستوما و بسیاری از سرطان های تهاجمی دیگر استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه