تاریخ انتشار: جمعه 26 اردیبهشت 1399
استفاده از مینی مغزها برای مدل سازی نحوه جلوگیری از تکوین میکروسفالی

  استفاده از مینی مغزها برای مدل سازی نحوه جلوگیری از تکوین میکروسفالی

محققین موفق شده اند یک گام به شناسایی نقطه ضعف عامل بیماری زا(پاتوژن) که موجب تولد کودکان با سرهای به طور غیر طبیعی کوچک می شود، نزدیک شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در ایالات متحده، شایع ترین دلیل نقص های تولد ناشی از عفونت، سیتومگالوویروس ها (CMV) هستند. از هر پنج کودک با آلودگی مادرزادی سیتومگالوویروس، یک نفر از آن ها دچار نقص تولد یا سایر مشکلات سلامتی می شود. در این بین، میکروسفالی(داشتن سرهای کوچک غیر طبیعی) یکی از شایع ترین مشکلات بوده است که بویژه در زمان شیوع زیکا از فراوانی زیادی برخوردار بود.

در مطالعه ای جدید محققین به مدل سازی میکروسفالی ناشی از آلودگی سیتومگالوویروس با استفاده از ارگانوئیدهای مغزی پرداختند. با استفاده از این ارگانوئیدهای مغزی مشتق از سلول های بنیادی، محققین دریافته اند که سوشی از ویروس سیتومگالوویروس به نام TB40/E در مغز جنین هایی که در حال گذار از سه ماهه اول به سه ماهه دوم جنینی هستند وجود دارد. در ارگانوئیدهای مغزی آلوده به TB40/E، این ارگانوئیدها به مراتب کوچکتر از ارگانوئیدهای طبیعی بودند. از 10 ژنی که در حین این آلودگی کاهش پیدا کردند، همه آن ها در پیام رسانی کلسیمی نقش داشتند و مشخص شد که در ارگانوئیدهای آلوده به سیتومگالوویروس ارتباطات مغزی و شبکه های الکتریکی مغزی به خوبی شکل نگرفته اند. تست های بیشتر نشان داد که TB40/E ژن های دخیل در تکوین مغزی از جمله آن هایی که مسئول تکوین هیپوکامپ هستند را تحت تاثیر قرار می دهد.

به عقیده محققین یک استراتژی ارگانوئیدی مشابه می تواند برای مطالعه نحوه آلودگی SARS-CoV-2 استفاده شود و درمان های بالقوه موجود برای بیماری COVID-19 را روی آن تست کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه