تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 مرداد 1392
ايران كمترين ميزان شيوع هپاتيت C در منطقه را دارد
رييس شبكه تحقيقات هپاتيت كشور:

  ايران كمترين ميزان شيوع هپاتيت C در منطقه را دارد

رييس شبكه تحقيقات هپاتيت كشور گفت: آمار نشان مي دهد كه ايران نسبت به كشورهاي همسايه و منطقه كمترين ميزان شيوع هپاتيت C را دارد، به طوري كه حدود نيم درصد از جمعيت كشور در خطر ابتلا به اين بيماري قرار دارد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ايرنا، دكتر سيد مويد علويان امروز- چهارشنبه- در نشست خبري به مناسبت روزجهاني هپاتيت ويروسي كه در مركز تحقيقات هپاتيت كشور برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: ايران نسبت به ساير كشورهاي همسايه و متطقه كمترين شيوع ابتلا به هپاتيت ويروسي C 
را دارد. كشورهاي آذربايجان با ۷ درصد ، افغانستان ۶ درصد ، پاكستان ۵ درصد و عراق و كويت با ۴ درصد شيوع ابتلا هپاتيت ويروسي را به خود اختصاص داده اند. 
وي اظهار داشت: امسال روز جهاني هپاتيت توسط سازمان بهداشت جهاني ابلاغ شده است و تلاش شده است تا سطح دانش وآگاهي مردم را در زمينه هپاتيت ويروسي افزايش يابد. 
علويان اظهار داشت : روز جهاني هپاتيت ويروسي با سالروز تولد پروفسور بلومبرگ ، كاشف آنتي ژن هپاتيت B كه بعد ها با كشف واكسن هپاتيت بي توانست جايزه نوبل را از آن خود كند همزمان است . 
به گفته وي هپاتيت ويروسي مزمن با علت بي و سي مهمترين علل آسيب هاي مزمن كبدي است . 
وضعيت هپاتيت B در ايران 
فوق تخصص گوارش و كبد اظهار داشت: شيوع ناقلين هپاتيت B در ايران حدود يك ميليون ۴۰۰ هزار نفر است كه نسبت به ۱۰ سال اخير كاهش چشمگيري داشته است . 
علويان اضافه كرد: اين آمار در شهرها و مناطق مختلف كشور متفاوت است به طوري كه در دو استان سيستان و بلوچستان و استان گلستان شيوع بالاتر نسبت به ساير استان هاي كشور داريم. 
وي گفت : اين دو استان با ۵ درصد بيشترين آمار و در اكثر استان ها مانند بندر عباس ، كردستان ، كرمانشاه ، اصفهان ، خراسان شمالي ، خراسان رضوي ، زير ۲ درصد را نشان داده است. 
فوق تخصص گوارش و كبد ادامه داد: همچنين در استان تهران شيوع حدود ۵/۱ درصد گزارش شده است . 
به گفته وي براساس آخرين گزارش هاي سازمان بهداشت جهاني حدود ۴۰۰ ميليون نفر در سراسر جهان حامل ويروسي هپاتيت B هستند و اين بيماري پس از بيماري سل و مالاريا شايعترين بيماري عفوني و مسري است . 
علويان گفت : سالانه حدود ۵۰ ميليون نفر به تعداد افراد آلوده به اين ويروس در دنيا افزوده مي شود . 
رييس شبكه تحقيقات هپاتيت كشور افزود : از سال ۱۳۷۳ تمام نوزادان در كشور تحت واكسيناسيون ضد هپاتيت B قرار گرفته اند و به همين دليل از ميزان بروز موارد جديد كاسته شده است. 
وي خاطر نشان كرد: هپاتيت بي با شيوع كم زير ۲ درصد ، شيوع متوسط ۵ تا ۷ درصد و شيوع بالاي بيش از ۷ درصد است، به طوري كه قبل از انقلاب در ايران شيوع بالاي ۷ درصد را داشته ايم . 
علويان افزود : در ۱۰ سال اخير در ميان ۱۴۰ كشور دنيا ثابت شده است كه ايران پس از واكسيناسيون شيوع هپاتيت B كاهش پيدا كرده است . 
 
هپاتيت C درايران: 
رييس شبكه تحقيقات هپاتيت كشور در اين مورد گفت: آمار موجود در كشور نشان مي دهد كه ايران نسبت به كشورهاي همسايه و منطقه خود كمترين شيوع هپاتيت C را دارد به طوري كه ايران حدود نيم درصد ريسك ابتلا به هپاتيت را دارد. ويروسي هپاتيت C تا سال ۱۹۹۰ شناخته نشده بود . اين نوع هپاتيت بيماري كبدي است كه در اثر عفونت با ويروسي هپاتيت C رخ مي دهد . 
به گفته وي براساس تخمين سازمان بهداشت جهاني ۱۷۰ ميليون نفر ناقل هپاتيت سي در جهان وجود دارد و سالانه بيش از يك ميليون نفر مرگ و مير در اثر اين بيماري به وقوع مي پيوندند. 
استاد دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله اعظم خاطر نشان كرد : در سال ۱۳۷۹ در زندان هاي كشور هپاتيت C حدود ۲۰ درصد بود كه با كنترل اين بيماري كاهش يافت . 
به گفته علويان در سال ۱۳۸۴ حدود ۵ درصد از معتادان تزريق به هپاتيت Cمبتلا بودند و اكنون ۲۰۰ هزار نفر بيمار هپاتيت C در ايران شناسايي شده است . 
رييس شبكه هپاتيت كشور افزود : حدود ۶ سال پيش شيوع هپاتيت C در بيماران هموفيلي بالاي ۵۰ درصد بود و در حال حاضر شيوع اين بيماري به ۲۰ درصد رسيده است . 
وي افزود : در بيماران تالاسمي شيوع اين بيماري ۳۰ درصد بود كه در حال حاضر به ۱۵ درصد رسيده است و در بيماران دياليزي اين بيماري از ۱۸ درصد به زير ۲ در صد در كل كشور كاهش يافته است . 
به گفته علويان در بيش از ۳ هزار نفر از بيماران خاص درمان رايگان صورت گرفته است . 
وي خاطر نشان كرد: بيماري هپاتيت ويروسي C در معتادان تزريقي حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد است. به نظر مي رسد شيوع اين بيماري در معتادان افزايش داشته است اما اميدواريم كه هپاتيت C در بيماران خاص تا ۵ سال ديگر وجود نداشته باشد . 
علويان گفت : هياتيت ويروسي سي در ميان زنان نسبت به مردان كمتر است به طوري كه آمار نشان مي دهد حدود ۲۰ درصد زنان و ۸۰ درصد مردان اين بيماري را تشكيل مي دهند. 
 
بيماري كبدي در ايران 
فوق تخصص گوارش و كبد در خصوص بيماري كبدي گفت : آمار دقيق از اين بيماران در كشور نداريم و بررسي ها نشان مي دهد كه حدود ۵ هزار نفر در سال ناشي از بيماري كبدي فوت مي كنند . 
وي ادامه داد: حدود ۲۰۰ هزار نفر در كشور نيازمند درمان بيماري كبدي خود هستند و آمار پيوند كبد درايران نسبت به ساير كشورهاي منطقه افزايش داشته است به طوري كه سالانه در شيراز حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ پيوند كبد توسط متخصصان انجام مي شود. 
علويان خاطر نشان كرد :يكي از اهداف شبكه تحقيقات هپاتيت كشور با فعاليت ها و آموزش هاي لازم و ضروري كه ارائه مي كند، يشگيري از بيماري هاي كبدي و كاهش پيوند كبد است . 
به گفته وي اين مركز با ارتقاي سلامت جامعه و كاهش بار بيماري كبدي در ايران با تشخيص و درمان به موقع مي تواند هزينه و بار مالي بيماري را در جامعه و خانواده كاهش دهد. 
 
وضعيت داروهاي بيماران كبدي 
رييس شبكه تحقيقات هپاتيت كشور گفت : داروهاي بيماران كبدي داراي هپاتيت B و C در سه ماه اخير با قطع ناگهاني مواجه شد به طوري كه اين بيماران با مشكل دارو مواجه شدند. 
به گفته وي حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بيماران مقاوم به دارو هستند و مجبورند داروي سومي را استفاده كنند .اين داروها هم از خارج از كشور وارد مي شود و هم در ايران توليد مي شود و در مجموع جز داروهاي جديدي هستند كه هزينه زيادي را بر بيمار تحميل مي كنند. 
به گفته وي در حال حاضر درمان هپاتيت C در سطح يك تحت پوشش بيمه ها است اما براي بيماران مقاوم، بيمه ها هيچ تعهدي را اعمال نمي كنند . 
وي با انتقاد براينكه طي دو هفته اخير يارانه برخي از داروها خذف شده است، گفت: اين شرايط منجر به افزايش قيمت داروهاي هپاتيت شده است . 
علويان اظهار داشت : حدود ۶۰ تا ۸۰ ميليون تومان يك دوره درمان براي اين بيماران هزينه دارد كه نيازمند توجه مسئولين حوزه سلامت است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه