تاریخ انتشار: یکشنبه 28 اردیبهشت 1399
چگونه ارتباطات شدید بین سلول ها منجر به لوکمیا می شود؟

  چگونه ارتباطات شدید بین سلول ها منجر به لوکمیا می شود؟

پژوهشی جدید نشان داده است که چگونه ارتباطات شدید بین سلول های بنیادی می تواند منجر به لوکمیا شود. این کشف می تواند راه را برای ایجاد درمان های جدید و هدفمند برای این بیماری هموار سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سرطان های خونی از جمله لوکمیا زمانی رخ می دهند که جهش هایی در سلول های بنیادی رخ دهد و همین امر موجب افزایش تولید سلول های خونی شود. تیمی از محققین در دانشگاه یورک کشف کرده اند که چگونه این جهش ها در سلول های بنیادی، نحوه برقراری ارتباط بین آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب افزایش تولید سلول های خونی در یک روش کنترل نشده می شود. در این مطالعه از یک میکروسکوپ فلورسنت با رزولوشن بالا برای مطالعه نحوه ارتباط برقرار کردن سلول های بنیادی خونی در لحظه استفاده شد و پیام رسانی سلول ها از طریق پروتئین های لیگاند و گیرنده به خوبی نشان داده شد.

سلول های بنیادی خون ساز از طریق سیتوکین ها ارتباط برقرار می کنند که بزرگ ترین و متنوع ترین خانواده پروتئین های پیام رسان هستند و برای تکوین سلول های خونی و سلول های ایمنی حیاتی هستند. بررسی های این مطالعه نشان داد که جهش در سلول های بنیادی خون ساز موجب می شود که این سلول ها رو به ارتباطاتی بیاورند که سیتوکین ها در آن ها دخیل نیستند. در این راستا، سلول های بنیادی سیگنال های کنترل نشده ای را منتقل می کنند که منجر به تقسیم و تکثیر افسار گسیخته آن ها می شود. گامی بعدی این مطالعه شناسایی این مسیرهای پیام رسانی کنترل نشده است که منجر به سرطانی شدن سلول های بنیادی خون ساز می شود و بالطبع شناسایی آن ها منجر به ایجاد اهداف درمانی و دارویی جدید برای مقابله با سرطان های خونی از جمله لوکمیا می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه