تاریخ انتشار: پنجشنبه 03 مرداد 1392
رونمایی از واضح‌ترین تصویر سلول‌های ایمنی سفید خون

دانشمندان دانشگاه منچستر از تصاویر جدیدی رونمایی کرده‌اند که واضح‌ترین تصویر تاکنون از چگونگی حمله سلول‌های ایمنی سفید خون به عفونت‌های ویروسی و تومورها را نمایش داده‌اند.
به گزارش  بنیان به نقل از ایسنا، این تصاویر نشان داده‌اند که چگونه این سلول‌ها که مسئولیت مقابله با عفونتها و سرطان را در بدن انسان بر عهده داشته، چیدمان مولکولهای سطحی خود را در زمان فعالسازی توسط پروتئین موجود در سلولهای تومور یا عفونت ویروسی تغییر می‌دهند.

به گفته محققان این کار می‌تواند سرنخهای مهمی برای مبارزه با بیماری‌ها ارائه کند.

از دیگر کشفیات مهم این پژوهش آن است که پروتئین‌های موجود در سطح سلولهای ایمنی با فاصله برابر با هم قرار نداشته بلکه به شکل خوشه‌ای گروه‌بندی شده‌اند.

به گفته محققان، این اولین بار است که دانشمندان موفق به بررسی چگونگی عملکرد این سلولهای ایمنی با چنین وضوح بالا شده‌اند.

تاکنون محدودیت‌های کار با میکروسکوپ‌های نوری از درک واضح چگونگی شناسایی سایر سلول‌ها به عنوان بیمار یا سالم توسط سلولهای ایمنی جلوگیری می‌کردند.

این محققان از میکروسکوپ فلورسانس با وضوح و کیفیت بسیار بالا برای مشاهده سلول‌ها در نمونه‌های خونی موجود در آزمایشگاه به منظور ثبت تصاویر استفاده کردند که در مجله Science Signalling منتشر شده‌اند.