تاریخ انتشار: شنبه 05 مرداد 1392
سلول های بنیادی جنینی برای درمان نابینایی آزمایش شد

  سلول های بنیادی جنینی برای درمان نابینایی آزمایش شد

سلول های شبکیه حساس به نور رشد داده شده در آزمایشگاه که از سلول های بنیادی جنینی حاصل شده اند با کمک به ترمیم بینایی موش های نابینا امید تازه ای را دردرمان مشکلات شبکیه افراد نابینا به وجود آورده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medindia، سلول های بنیادی جنینی می توانند در آینده منبع نامحدودی از سلول های گیرنده نور برای درمان نابینایی انسان فراهم نمایند.حدود200000 عدد از این سلول ها به شبکیه چشم موش ها تزریق شدند. برخی از این ها توانسته اند بینایی را به موش ها باز گردانند.

سلول های گیرنده نور در برخی از بیماری ها ی چشمی نظیر  retinitis pigmentosaو age-related macular degeneration(AMD) از بین می روند. سلول های بنیادی امید های زیادی را به وجود آورده اند .با کشت آ ن ها در آزمایشگاه می توان بافت جایگزین  برای سلول های آسیب دیده به علت بیماری ها و یا تصادفات، فراهم کرد.اما باید برموانع بزرگی در این راه غلبه شود. یکی از این موانع فراهم کردن شرایط لازم و ایمن برای تبدیل این سلول های نابالغ  به سلول های تخصص یافته مورد نیازاست. گروهی از دانشمندان انگلیسی مطالعه  ای را در این زمینه انجام داده اند. آن ها قبلا دریافته بودند که با پیوند سلول های گیرنده نور نابالغ به نام سلول های rod که از شبکیه موش های بینا گرفته شده بودند می توانند بینایی را به موش های نابینا بازگردانند. در مطالعه ای که اخیر ا صورت گرفته اطلاعات بیشتری نیز به دست آمده است. این سلول ها در آزمایشگاه به کمک تکنیکی که توسط دانشمندان ژاپنی ابداع شده به سلول های مورد نظر تمایز یافته اند. در سال های اخیر پژوهشگران توانسته اند به خوبی با سلول های بنیادی در آزمایشگاه  کارکرده و آن ها را به انواع  متفاوت سلول های بالغ تبدیل نمایند اما به علت پیچیدگی  ساختار شبکیه تولید آن در آزمایشگاه با دشواری روبه رو بوده است. شاید به این دلیل که نوع  روش کشت مورد استفاده برا ی پیشبرد فرایندی که به طور عادی در جنین روی می دهد، نامناسب بوده است.

گام بعدی استفاده از تکنیک مذکور برای سلول های انسانی است تا بتوان آزمایشات بالینی را آغاز کرد. دانشمندان ژاپنی در اولین تجربه بالینی از سلول های فرد بیمار برا ی درمان نابینایی وی استفاده نموده اند. هدف آزمایش درمان AMD با استفاده از سلول هایی موسوم به iPS است. سلول های بالغ با برنامه ریزی مجدد به وضعیت بنیادی باز گرادنده می شوند. به شرط این که شرایط ایمنی فراهم شده باشد این نوع سلول ها  می توانند جایگزین مناسبی برای سلولهای بنیادی به دست آمده از مراحل اولیه جنینی باشد. نتایج مذکور در Nature Biotechnology ارائه شده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه