تاریخ انتشار: یکشنبه 06 مرداد 1392
کروموزوم  X در تولید اسپرم نقش دارد

کروموزوم X در تولید اسپرم نقش دارد

با آنالیز جدید توالی کروموزوم X مشخص شده است قسمت بزرگی از این کروموزوم نقش اختصاصی در تولید اسپرم دارد.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily ، این یافته عجیب که در نشریه Nature Genetics گزارش شده است با یک نتیجه غیر منتظره دیگر همرا ه است . علی رغم این که تصور می شد کروموزوم X پایدارترین کروموزوم ژنوم انسان است در واقع تغییرات نسبتا سریعی را متحمل می شود.

دانشمندان معتقدند کروموزوم X زندگی دو گانه ای دارد.  تاکنون مطالعات بی شماری بر روی این کروموزوم صورت گرفته است و موضوع مطالعات نیز غالبا بیماری های وابسته به جنس مغلوبی نظیر کوررنگی ، هموفیلی  و دیستروفی عضلانی دوشن  بوده است . اما یک روی دیگر سکه ، ارتباط کروموزوم مذکور با تولید مثل در مردان است.

محققی  با نام دکتر Page David که پیشگام مطالعات در مورد کروموزوم y است تحقیقاتی نیز در مورد کروموزوم X انجام داده و به مقایسه کروموزوم های X در موش و انسان پرداخته است .تا مدت ها تصور می شد محتویات ژنی این کروموزوم حفظ شده و در پستانداران مشترک است.این پژوهشگر توالی کروموزوم X را با جزئیات بیشتری بررسی نموده و تفاوت های کوچکی را که قبلامشخص نشده بود شناسایی کرده است. گروه تحقیقاتی دکتر Page از تکنیکی به نام SHIMS  سود جسته اند.نتایج به دست آمده نشان می دهد کروموزوم های X در موش و انسان 95 درصد ژن مشابه دارند و تقریبا همه این ژن ها در دو جنس بیان می شوند . حدود 340 ژن نیز بین دوگونه مشابه نیستند. این ژن ها در طول 80میلیون سال  یعنی از زمانی که دو گونه از هم جدا شده اند به وجود آمده اند. برخی از این ژن ها منحصرا در سلول های جنسی بافت بیضه  جایی که سلول های جنسی مردان تولید می شوند، فعالند.

به عقیده محققان مجموعه ای از ژن ها وجود دارند که ژنتیکدانان پزشکی از آن ها غافل بوده اند هیچ یک از آن ها در بروز صفات مندلی نقش ندارند. آن ها قصد دارند اهمیت بیولوژیکی این مناطق را به دقت بررسی کنند. به گفته دکتر Page این ژن ها به احتمال زیاد در بیماری هایی که با تولید مثل مرتبطند و حتی سرطان بیضه ، نقش دارند.