تاریخ انتشار: شنبه 12 مرداد 1392
گام دیگری در جهت درمان آلزایمر

  گام دیگری در جهت درمان آلزایمر

پژوهشگران برای اولین بار از روش هایی مبتنی بر ساختار برای طراحی دارو جهت شناسایی ترکیباتی که پتانسیل تاخیر یا درمان بیماری آلزایمر و احتمالا پارکینسون را دارند استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این بیماری های خطرناک ،  با ساختارهای رشته ای شکل به نام رشته های آمیلوئید شناخته می شوند که مرتبط با مولکول های پروتئینی است  که درمغز بیماران تشکیل می شود.

برای کمک به شناسایی ترکیباتی که با پروتئین هدف برهمکنش می دهند طراحی دارو بر اساس ساختمان فیزیکی آن صورت می  گیرد. اخیرا از این  روش برای تولید عوامل درمانی برا ی تعداد ی از بیماری ها ی عفونی و متابولیکی استفاده شده است. محققان این تکنیک  را در جستجو برای ترکیبات مولکولی که به بتا آمیلوئید متصل می شوند و فعالیت پروتئین مهار می کنند به کار برده اند. بتا آمیلوئید مسوول شکل گیری پلاک ها ی خطرناک در مغز بیماران دچار آلزایمر  است .

مطالعاتی نیز برای شناسایی ترکیبات طبیعی و مصنوعی جلوگیری کننده تجمع و سمیت  رشته های آمیلوئید ، انجام شده است. چنین مطالعاتی آشکار کرده است که پلی فنول ها به طور طبیعی در چای سبز و زرد چوبه وجود دارند می توانند تشکیل رشته های بتا آمیلوئیدی را مهار کنند. به علاوه چندین رنگ  یافت شده اند که اثرات سمی  آمیلوئید را کاهش می دهند. گرچه به علت اثرات جانبی قابل توجه نمی توان از آن ها به عنوان دارو استفاده کرد . بر اساس اطلاعات ارزشمند ساختار اتمی  پروتئین  بتا آمیلوئید این تیم تحقیقاتی با کمک  روش های کامپیوتری به بررسی 18000 ترکیب در جستجوی آ ن ها یی که احتمالا محکم تر و موثر تر به پروتئین متصل می شوند پرداخته اند. این ترکیبات که پتانسیل بیشتری برای اتصال داشته اند برا ی کارایی در بلوکه کردن تجمع بتا آمیلوئید وتوانایی محافظت سلولهای کشت داده شده  پستانداران ا زاثرات سمی پروتئین مذکور مورد آزمایش قرار گرفته اند. این کار  در گذشته بسیار دشوار بود. در نهایت محققان کم تر از 10 ترکیب را شناسایی کرده اند که اثرات چشم گیری دارند. پژوهشگران علاوه بر کشف ترکیباتی که پتانسیل درمانی برا ی بیماری آلزایمر دارند روش جدیدی برای شناسایی این گونه ترکیبات نیز معرفی کرده اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه