تاریخ انتشار: یکشنبه 12 مرداد 1399
راهی برای افزایش شانس موفقیت پیوند سلول های شبکیه

  راهی برای افزایش شانس موفقیت پیوند سلول های شبکیه

محققین راهی را برای اصلاح تولید سلول های شبکیه مشتق از سلول های بنیادی جنینی و استفاده از آن ها برای درمان نابینایی در افراد مسن کشف کرده اند. آنها با استفاده از فناوری ویرایش ژنومی CRISPR / Cas9 ، موفق شده اند راهی را برای تغییر سلول ها و فرار آن ها از دست سیستم ایمنی و افزایش موفقیت پیوند بیابند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، در این پژوهش محققین انستیتو کارولینسکا ، نشانگرهای اختصاصی  را روی سطح سلول های اپی تلیالی رنگ دانه دار شبکیه(RPE) کشف کرده اند که می توان از آن ها برای جداسازی این سلول های شبکیه استفاده کرد.

این یافته این امکان را فراهم می آورد که با تهیه یک پروتکل تمایز مناسب، تمایز سلول های بنیادی جنینی به سلول های اپی تلیالی رنگ دانه دار شبکیه را تضمین کنیم و این در حالی است که آلودگی به سایر سلول ها و هم چنین سلول های نابالغ وجود نداشته باشد. این امر به ما برای شروع کارآزمایی‌های بالینی مرتبط کمک شایانی می کند.

این محققین همچنین توانستند سلول های بنیادی جنینی ایجاد کنند که قادر به پنهان شدن از سیستم ایمنی بدن هستند. با استفاده از ویرایش ژن CRISPR / Cas9 ، آنها مولکولهای خاصی مانند HLA کلاس I و کلاس II را که بر روی سطح سلول های بنیادی وجود دارند به عنوان وسیله ای که سیستم ایمنی بدن می تواند به کمک آنها خودی را از غیرخودی تشخیص دهد ، از بین بردند و این نوع سلول های بنیادی فاقد این مولکولها را به سلول های اپی تلیالی رنگ دانه دار شبکیه تمایز دادند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه