تاریخ انتشار: دوشنبه 14 مرداد 1392
سن ابتلا به سرطان سینه در ایران روبه کاهش است
در گفت و گو با قائم مقام بيمارستان روئين تن آرش مطرح شد؛

  سن ابتلا به سرطان سینه در ایران روبه کاهش است

قائم مقام بيمارستان روئين تن آرش گفت: هورمون درمانی یکی از درمان های سرطان سینه است که داروهای جدیدی در دنیا برایش هر روزه کشف می شود. اما سلول درمانی مبحث جدیدی است که محققان ما بر روی آن کار می کنند اما هنوز نتایجشان در حد تحقیقات است و عمومی نشده است
امتیاز: Article Rating
سرطان سینه ،شایع ترین نوع سرطان در دنیا است که در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است. آمار ابتلا به این نوع سرطان در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است اما سن ابتلا به آن کاهش یافته است. به همین خاطر گروه های تحقیقاتی بسیاری در کشورمان بر روی سرطان سینه و علل ابتلا به آن کار می کنند و به نتایج قابل توجهی دست یافته اند. در این باره خبرنگار «بنیان» با دکتر«صدف علیپور»  قائم مقام بيمارستان روئين تن آرش گفت و گویی انجام داده است که در پی می آید.   
 
-   خانم دکتر لطفا درباره سرطان سینه و سن ابتلا به آن در ایران توضیح دهید.
 
در اروپا و آمریکا سرطان سینه سرطان شایعی در میان خانم هاست به طوریکه در آمریکا از هر 8 خانم یک نفر مبتلا به سرطان سینه می شود. اما در ایران آمار دقیقی در دسترس نیست و 1 نفر در 20 نفر یا 1 نفر در 12 نفر گزارش شده است . اما متاسفانه سن ابتلا به سرطان سینه در کشور ما نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است و طی مطالعات انجام شده 10 سال جوان تر از سایر کشورهاست. یعنی متوسط سن ابتلا به این نوع سرطان در سایر کشورها 40 سال است اما در ایران خانم های 30 سال نیز مبتلا هستند و این یکی از معضلات بزرگ بر سر راه  تشخیص این نوع از سرطان است.
 
-    چگونه می توان سرطان سینه را تشخیص داد؟
 
یکی از روش های تشخیصی بسیار مهم برای این نوع سرطان، معاینه است که توسط پزشک یا خود فرد انجام می شود . اما برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه ، ماموگرافی توصیه می شود و به همین دلیل از خانم ها خواسته می شود تا حتما ماموگرافی انجام دهند. اما متاسفانه ماموگرافی افراد بالای  40 سال برای پزشک معتبر است چون پیش از 40 سالگی بافت سینه جوان است و اشعه از آن به راحتی عبور نمی کند به همین دلیل تصویر واضحی به دست نمی آید و هر چه سن بالاتر باشد پزشک راحت تر می تواند تومورها را پیدا کند .از سوی دیگر ماموگرافی برای سنین کمتر از 40 سال توصیه نمی شود چون اشعه آن می تواند عوارض بسیاری داشته باشد . خانم ها باید از 40 سالگی به بعد دو سالی یک بار و از 50 سالگی سالی یک مرتبه حتما ماموگرافی انجام دهند و گاهی بسته به وضعیت فرد یا مشاهده تومورهای کوچک، وضعیت فرد در معاینه و سوابق فامیلی ،پزشک از آنها می خواهد تا ماموگرافی را با فواصل زمانی دیگری انجام دهند. خانم های بالای بیست سال هم حتما 3 سال یک بار باید برای معاینه به پزشک متخصص مراجعه کنند تا احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهند.
 
-    چه درمان هایی برای سرطان سینه وجود دارد؟
 
درمان اصلی سرطان سینه در مواقعی که زود تشخیص داده شود، جراحی است. جراحی در قدیم به معنای برداشتن سینه بوده است اما در حال حاضر و با پیشرفت علم پزشکی ، تومور همراه با قسمتی از بافت سالم اطراف آن برداشته و به آزمایشگاه فرستاده می شود. اگر آزمایش نشان دهد که بافت اطراف تومورسالم است سینه برداشته نمی شود. اما گاهی مواردی در معاینه یا ماموگرافی دیده می شود که ممکن است پزشک تشخیص دهد کل سینه فرد باید برداشته شود. زمانی که کل سینه تخلیه می شود لزوما به معنای بدخیم بودن تومور نیست . از سوی دیگر در گذشته در افراد مبتلا به سرطان سینه ، کل غدد لنفاوی زیر بغل تخلیه می شد اما در حال حاضر با تکنیک های جدید و استفاده از دستگاه ها و اسکن های مخصوص که در اتاق عمل وجود دارد، از غدد لنفاوی نمونه برداری می شود و در صورتیکه این غدد گرفتار تومور نشده باشد ، بقیه غدد تخلیه نمی شود و این کمک می کند تا از نظر عوارض پس از عمل جراحی بیمار راحت تر باشد . اما با جراحی درمان سرطان سینه کامل نمی شود و شیمی درمانی ، رادیوتراپی، اشعه درمانی و پرتو درمانی مکمل درمان خواهد بود .
 
-   آیا فردی که به سرطان سینه مبتلا است احتمال ابتلایش به سرطان در سینه مقابل افزایش می یابد؟
 
خانمی که مبتلا به سرطان سینه بوده است خطر ابتلایش به سرطان در سینه مقابل بیشتر است. به همین خاطر خانمی که مبتلا به سرطان است حتما باید تحت نظر پزشک باشد تا سینه مقابل او مدام معاینه شود. در مواردی هم از خانم هایی که مبتلا به سرطان هستند و سابقه فامیلی بالایی هم دارند تست های ژنتیک گرفته می شود و اگر تست ژنتیک آنها مثبت بود نشان می دهد احتمال بروز سرطان در آنها بالاست و به آنها توصیه می شود که برای پیشگیری هر دو سینه شان برداشته شود.
 
-   چه عواملی افزایش دهنده و کاهش دهنده سرطان سینه هستند؟
 
تحقیقات نشان داده است که شیردهی احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد اما مطلق نیست و گاهی خانمی مراجعه و ادعا می کند که 4 فرزند دارد و هر کدام را 2 سال شیر داده است. این گفته به این معنا نیست که کسی که به کودک شیر داده است سرطان نمی گیرد بلکه احتمال ابتلا را کمتر می کند. از سوی دیگر خانم هایی که اولین بچه خود را پیش از 30 سالگی به دنیا آورده اند احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها کمتر است. ورزش به مدت 3 تا 4 ساعت در هفته نیز از موارد پیشگیری کننده نسبی ابتلا به سرطان سینه است. از عوامل افزایش دهنده ابتلا به سرطان سینه می توان از چاقی، مصرف غذاهای چرب ، سابقه فامیلی و سابقه در خود فرد نام برد.
 
-   چه طرح های تحقیقاتی جدیدی برای مشخص کردن عوامل افزایش دهنده ابتلا به سرطان سینه وجود دارد؟
 
سرطان سینه علم روز است و طرح های تحقیقاتی جدیدی که اعلام و عمومی شود نیاز به حجم نمونه و جامعه آماری بالا دارد. کارهای تحقیقاتی بسیاری در دست داریم تا بیشتر درباره علت سرطان سینه بدانیم. مثلا در یکی از طرح هایمان به این نتیجه رسیده ایم که کمبود ویتامین D  در خانم ها با سرطان سینه ارتباط دارد و به نظر می رسد فقر این ویتامین خطر ابتلا را افزایش می دهد. از سوی دیگر بر روی آلاینده های محیطی به عنوان علت برخی از سرطان ها از جمله سرطان سینه تحقیق می کنیم که نوز عمومی نشده و نیاز به تحقیقات وسیع تری داریم.
 
-  آیا شیمی درمانی منجر به نازایی در افراد می شود؟
 
یکی از عوارض شیمی درمانی، نازایی است و احتمال اینکه خانمی پس از شیمی درمانی تخمک گذاری نداشته باشد بسیار وجود دارد. برای درمان سرطان سینه داروهایی تجویز می شود تا یک سری هورمون ها قطع شود که برخی از آنها وابسته به باروری است و احتمال نازایی را بالا می برد. اما زمانیکه شیمی درمانی برای خانمی که مبتلا به سرطان سینه است تجویز می شود و او پس از درمان تمایل به بارداری دارد، براساس تصمیم پزشک فریز تخمک،تخمدان و جنین برایش انجام می شود و براساس نوع تومور، زمانی که درمان تکمیل شد از تخمک ، تخمدان یا جنین فریز شده برای آنها استفاده می شود تا بارور شوند. 
 
-  در خصوص سلول درمانی و هورمون درمانی برای سرطان سینه بفرمایید.
 
هورمون درمانی یکی از درمان های سرطان سینه است که داروهای جدیدی در دنیا برایش هر روزه کشف می شود. اما سلول درمانی مبحث جدیدی است که محققان ما بر روی آن کار می کنند اما هنوز نتایجشان در حد تحقیقات است و عمومی نشده است .در گفت و گو با دکتر «صدف علیپور» مطرح شد؛
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه