تاریخ انتشار: شنبه 25 مرداد 1399
مطالعه ای در زمینه سرطان ممکن است به تولید سلول های بنیادی خونی قابل استفاده کمک کند

  مطالعه ای در زمینه سرطان ممکن است به تولید سلول های بنیادی خونی قابل استفاده کمک کند

بیش از ربع قرن است که تحقیقات گسترده¬ای در جهت معالجۀ بیماران مبتلا به لوکمیا با استفاده از سلولهای بنیادی خون ساز به انجام رسیده است. یکی از این رویکردها، گرفتن سلول های فرد بیمار و بازبرنامه ریزی آن ها برای تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) است که قادر باشد انواع سلول های بدن از جمله سلول های بنیادی خون ساز را تولید کند. اما اشکال استفاده از این سلول ها امکان سرطان زایی آن ها است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین بسیاری به دنبال یافتن راهی برای جلوگیری از احتمال سرطان زایی سلول های حاصل یا دور زدن مرحله بنیادینگی و تولید مستقیم سلول های بنیادی خون ساز بوده اند.

مطالعه­ای در مرکز سرطان دانشگاه کلرادو، روش جدیدی برای متعهد کردن سلولهای پرتوان در تولید سلول های بنیادی خون ساز ارائه کرده است. یکی از این روش­های ممکن برای انجام این کار، بیش بیان ژنی است که باعث نوعی سرطان خون در کودکان می شود. در این آزمایشگاه، بر روی ژنی موسوم به MLL که به طور تصادفی با ژن دیگری ترکیب می­شود و باعث مبتلا شدن کودکان به لوکمیا می­شود، فوکوس شد.

وقتی محققین ژن MLL را حذف کردند مشاهده کردند که سلول های بنیادی خون ساز نمی توانند ثبات خود را حفظ کنند و در نتیجه شروع به تمایز می کنند.

این مطالعه نشان داده است که با دو برابر کردن منظم میزان پروتئینMLL در سلولهای بنیادی پرتوان ، می توان این سلولها را به سمت تولید سلولهای خونی بیشتری سوق داد. این یافته ممکن است به ایجاد سلول های بنیادی خون ساز قابل استفاده کمک کند که بتوانند سیستم خون بیمار مبتلا به لوکمیا را پس از شیمی درمانی و پرتودرمانی برای از بین بردن سرطان مجددا احیا کنند.

یکی از راه های فعال سازی MLL در جمعیت سلولهای پرتوان با مهندسی ژنتیک ، اضافه کردن نسخه های اضافی ژن MLL به ژنوم سلولهای پرتوان است. با این حال ، این رویکرد در بیماران انسانی عملی نیست. در نتیجه محققین قصد دارند تا یک روش مبتنی بر دارو را برای تقویت سطح MLL موجود مورد آزمایش قرار دهد. این رویکرد می تواند به طور بی خطری با افزایش سطح MLL موجب افزایش خون سازی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه