تاریخ انتشار: دوشنبه 14 مرداد 1392
پتانسیل های درمانی سلول های بنیادی ادرار

  پتانسیل های درمانی سلول های بنیادی ادرار

محققان می گویند سلول های بنیادی موجود در ادرار را می توان به آسانی جدا کرده و از پتانسیل های درمانی آن ها سود جست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medindia، محققان نوعی ازسلول های بنیادی را در ادرار شناسایی کرده اند که می توانند به سوی تبدیل شدن به انواع مختلف سلول ها هدایت شوند. این سلول ها را می توان بدون به کارگیری روش های جراحی با یک روش ساده و غیر تهاجمی با هزینه کم به دست آورد. طبق گزارشی که در مجله Stem Cells ارائه شده است یک تیم تحقیقاتی به طور موفقیت آمیز توانسته اند سلول های بنیادی موجود در ادرار را به سلول های مثانه نظیرسلول های ماهیچه صاف تبدیل کنند. همچنین سلول ها ی مشتق شده از ادراربه علت دارا بودن ویژگی multipotency  می توانند به استخوان ، غضزوف ، چربی ، ماهیچه اسکلتی و سلول های اندوتلیال که درون رگ های قرار می گیرند، نیزتبدیل شوند. این خصوصیت می توانند منجر به استفاده آن ها در حیطه های درمانی گوناگونی شود. این سلول های بنیادی ذخیره نامحدودی از سلول های اتولوگ را برای درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری مانند بیماری های کلیوی و بی اختیاری ادرار فراهم می کنند و نیز می توانند در بسیاری از موارد دیگر نیز استفاده شوند. محققان عقیده دارند از آن ها می توان در مهندسی بافت برای جایگزینی مثانه ، لوله های ادراری و دیگر بخش های دستگاه ادراری نیز استفاده نمود.

استفاده از سلول های بنیادی فرد بیمار برای درمان مزایایی را دربر دارد زیرا آن ها پاسخ های ایمنی را به دنبال ندارند و رد پیوند نیز رخ نمی دهد. به این علت که سلول های ویژه بافتی مجموعه کوچکی از سلول ها هستند جداسازی آن ها ازاندام ها و بافت می تواند دشوار باشد. طی مطالعه مذکور نشان داده شده است که برخلاف سلول های iPS ویا سلول های بنیادی جنینی سلول های گرفته شده از ادرار بعد از پیوند در بدن تومور تشکیل نمی دهند که نشان دهنده ایمن بودن به کار گیری این نوع سلول ها در بیماران است.

جداسازی سول ها با روشی ساده و غیر تهاجمی صورت گرفته سپس توانایی این سلول ها برای تبدیل شدن به انواع سلول ها ارزیابی شده است. علاوه بر تمایز آن ها به سلول های ذکر شده در بالا،  به سه لایه بافتی (اندودرم، اکتودرم و مزودرم) تمایز یافته اند که ویژگی بارز سلول های بنیادی است. سلول های تمایز یافته مذکور سپس در داربست ساخته شده از روده خوک قرار گرفته و به موش ها پیوند زده شده اند. طی یک ماه سلول ها توانسته اند چندین لایه و ساختمان مشابه بافت را تشکیل داده اند.

با بررسی بیشتراین سلول ها مشخص شده است که آن ها مارکرهای مشابه با سلول ها ی مزانشیمی  دارند.پژوهشگران معتقدند منشا این سلول ها بخش های بالایی سیستم ادراری است. آن ها کروموزوم Y را در سلول های جدا شده ازنمونه های ادرار زنانی که از مردان کلیه پیوندی در یافت کرده اند مشاهده نموده اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه