تاریخ انتشار: شنبه 25 مرداد 1399
روشی جدید که محققین اجازه هدایت نورون ها در شرایط سه بعدی را می دهد

  روشی جدید که محققین اجازه هدایت نورون ها در شرایط سه بعدی را می دهد

موجودات بسیار پیچیده تنها از یک سلول منفرد (تخم) به وجود می آیند و این یکی از عجایب بزرگ طبیعت است. موادی موسوم به مورفوژن ها نقش مهمی در تکوین بازی می کنند که این امر بیشتر به دلیل دخیل بودن آن ها در پیام رسانی های سلولی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مولکول ها(مورفوژن ها)، فرایندهای زیستی مانند تشکیل محورهای بدن یا مداربندی مغز را هدایت می کنند. برای بررسی چنین فرایندی با جزئیات بیشتر، محققین باید قادر باشند جایگاه مولکول های پیام رسانی را در سلول های زنده و در فضای سه بعدی تعیین کنند. به این منظور دکتر وونگ و همکارانش در دپارتمان علوم سلامت و فناوری زوریخ از یک هیدروژل مهندسی شده استفاده کردند. زمانی که سلول ها درون یک هیدروژل کپسوله و محصور می شوند، می توانند سیگنال های بیوشیمیایی مربوط به مورفوژن ها را تشخیص دهند. یکی از این سیگنال ها، فاکتور رشد عصبی(NGF) است که جهت رشد فیبرهای عصبی را تعیین می کند. در روشی موسوم به الگوزایی دو فوتون، محققین از یک لیزر برای ایجاد یک الگوی سه بعدی برای این مولکول درون هیدروژل استفاده کردند. زمانی که به این هیدروژل نور تابانده می شود، موجب شروع یک واکنش شیمیایی می شود که فاکتور رشد عصبی را درون هیدروژل گیر می اندازد. طراحی این هیدروژل حساس به نور به نوعی بهینه سازی شده است که مولکول های پیام رسان می توانند تنها به نواحی که در معرض لیزر قرار گرفته اند(نه جای دیگر) بچسبند.

این رویکرد می تواند آرایشی از مورفوژن ها را با جزئیات و مقیاسی میکرومتری و نانومتری به اندازه یک فیبر عصبی ایجاد کند و بدین ترتیب از طریق مشاهدات میکروسکوپی می تواند الگوی پراکنش فیبرهای عصبی را دنبال کرد. این روش می تواند هدایت نورون ها در فضای سه بعدی را به طور موثری هدایت کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه