تاریخ انتشار: شنبه 25 مرداد 1399
ویروس کرونا(SARS-CoV-2) تا چه مدت روی سطوح و در مدفوع و ادرار باقی می ماند

  ویروس کرونا(SARS-CoV-2) تا چه مدت روی سطوح و در مدفوع و ادرار باقی می ماند

مطالعه جدیدی که اخیرا در medRxiv به چاپ رسیده است نشان می دهد که ویروس کرونای عامل بیماری COVID-19 می تواند حداکثر یک هفته روی سطوح صاف، چند ساعت در مدفوع و نهایتا 4 روز در ادرار زنده بماند. این اطلاعات می تواند به سیاست های مربوط به گندزدایی و مبارزه برای کنترل ویروس کمک کننده باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، ویروس کرونا(SARS-CoV-2) به طور پیشرونده و مخربی در سراسر جهان گسترش یافته است و  در این مدت افراد زیادی به این ویروس مبتلا شده و تعداد زیادی نیز فوت کرده اند. این ویروس بسیار بیماری زا بوده و پراکنش آن از فردی به فرد دیگر بسیار سریع است. کنترل پراکنش ویروس غالبا به دانستن مسیرهای انتقال ویروس بستگی دارد. مسیر اولیه انتقال این ویروس، انتقال از طریق قطرات تشکیل شده در مجرای تنفسی است اما ویروس از طریق سطوح و اشیا آلوده نیز منتقل می شود.

در حالی که این قطرات تنفسی بسیار سنگین تر از آن هستند که در هوای پیرامون فرد معلق باقی بمانند، معمولا روی سطوح پیرامونی می نشینند. فرد بعدی که این سطوح را لمس کند می تواند از طریق چشم، بینی و دهان آلوده شود. در پژوهشی جدید محققین دوام ویروس روی 9 شی ء ساخته شده از مواد مختلف از استیل گرفته تا کاغذ را بررسی کرده اند. هم چنین آن ها وجود ویروس در نمونه های مدفوع و ادرار افراد مبتلا را نیز بررسی کردند.  بررسی ها نشان داد که ویروس روی هفت سطح شامل پلاستیک، استیل، شیشه، سرامیک، چوب، دستکش های لاتکس و ماسک های جراحی تا هفت روز زنده باقی می ماند. این بدین معنی است که میزان آلودگی روی این وسایل می تواند تا این زمان 50 درصد سلول ها را در محیط کشت سلولی بکشد. این میزان آلودگی را اصطلاحا TCID50 می نامند که میزان تیتر ذرات ویروسی آلوده کننده روی سلول ها است که قادر به کشتن 50 درصد سلول ها است.

در نمونه های مدفوع، نتایج نشان داد که ویروس می تواند چند ساعت زنده بماند و در نهایت در مورد ادرار، نتایج نشان دهنده زنده ماندن ویروس تا چهار روز بود.

محققان می گویند با توجه به تداوم ویروس در محیط و مدفوع ، توجه دقیق به بهداشت دست و اقدامات ضد عفونی در توالت ها برای قطع انتقال ویروس ضروری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه