تاریخ انتشار: دوشنبه 27 مرداد 1399
اتوفاژی سلول های بنیادی و پتانسیل استفاده از آن در پزشکی بازساختی

  اتوفاژی سلول های بنیادی و پتانسیل استفاده از آن در پزشکی بازساختی

محققین در دانشگاه Penn State نقش های جدیدی از اتوفاژی سلولی را در نوسازی و تمایز سلولهای بنیادی جنینی کشف کرده اند. این فرایندها ، که مربوط به اتوفاژی واسطه چاپرون و متابولیت مرتبط با آن است ، بینش جدیدی را ارائه می دهد که ممکن است در توسعه روش های درمانی مرتبط با پزشکی بازساختی باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تاكنون ، سيستم هاي متابوليك زمينه ساز قدرت پرتواني و تمايز نهايي سلول هاي بنيادي جنيني (ES) جايگزين مانده اند. در تلاش برای درک بهتر تغییرات مهمی که در طول قدرت سلول های  بنیادی جنینی و تمایز نهایی آنها رخ می دهد ، محققان از تکنیک های آزمایشگاهی متابولیک و ژنتیکی برای مطالعه سلولهای بنیادی جنینی موش استفاده کردند.

آنها دریافتند که CMA( نوعی اتوفاژی منحصر به فرد برای پستانداران) با فعالیت دو فاکتور سلولی  Oct4 و Sox2  به حداقل می رسد که ژنی به نام LAMP2A را سرکوب می کند ، که کدهای مربوط به پروتئین 2 غشای مرتبط با لیزوزوم را در CMA ضروری می کند. این کاهش سطح فعالیت CMA به سلول های بنیادی اجازه می دهد سطح بالایی از آلفا-کتوگلوتارات را حفظ کنند ، که باعث تقویت حالت پرتوان سلول می شود.

محققان پس از تمایز ، میزان مهار CMA را به دلیل كاهش در Oct4 و Sox2 مشاهده كردند. این منجر به تخریب آنزی های کلیدی مسئول تولید آلفا-کتوگلوتارات ، که به نوبه خود منجر به کاهش سطح آلفا-کتوگلوتارات و همچنین افزایش فعالیت های سلولی دیگر که باعث تمایز می شوند ، شد. این یافته ها نقش مهمی از CMA و آلفا-کتوگلوتارات در تعیین سرنوشت سلولهای بنیادی جنینی را نشان می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه