تاریخ انتشار: دوشنبه 14 مرداد 1392
داروهای جدید برای درمان آلزایمر

  داروهای جدید برای درمان آلزایمر

دانشمندان کشف کرده اند دو گروه از ترکیبات دارویی که هم اکنون در حال گذراندن مراحل آزمایشات بالینی می باشند چگونه با بیماری آلزیمر مبارزه می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیماری آلزایمر با تجمع مولکول های زیستی کوچک که پپتید ها ی آمیلوئید نام دارند شناخته می شود. همه افراد این مولکول ها راکه نقش آنتی اکسیدانی دارند تولید می کنند . اما در افراد مبتلا به آلزایمرپپتیدها در مغز به شکل پلاک های سمی موسوم به پلاک های آمیلوئید تجمع می یابند.این ساختار نورون های اطرف خود را تخریب می کنند. فرایند با یک پروتئین بزرگ به نام APP که در غشا نورون ها قرار داردآغاز می شود . APPتوسط آنزیمی به نام gamma secretase  بریده شده و به قطعات کوچک ترو با طول های مختلف تبدیل می شود. اشکال بزرگ تر با طول 42 اسیدآمینه با حضور در پلاک های آمیلوئید خطر ناک محسوب می شوند. در افراد دچار آلزایمر به طور غیرعادی مقدار زیادی از اشکال بلند پپتید آمیلوئید تولید می شود.

اخیرا محققان ترکیبات دارویی را مورد آزمایش قرار داده اند که بر روی آنزیم gamma secretase و فعالیت آن تاثیر می گذارند و با تولید قطعه 38 اسید آمینه ای به جای 42 اسید آمینه ای از تجمع این قطعه درنورون ها جلوگیری می کنند.

ترکیبات قبلی آزمایش شده برای مهار آنزیم مذکور دارای اثرات جانبی نظیر خونریزی روده و سرطان پوست بودند. در این مطالعه دانشمندان علل احتمالی برخی اشکال وراثتی آلزایمر را نیز شناسایی کرده اند. جهش های اتفاق افتاده در ژن APP نحوه برش آنزیم gamma secretase را تغییر می دهند. در نتیجه پپتید آمیلوئید 42 اسید آمینه ای بیش از حد تولید می شود.

این یافته های ارزشمند به ساخت داروهای بهتری برای مبارزه با بیماری آلزایمر منجر خواهد شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه