تاریخ انتشار: شنبه 15 شهریور 1399
جنگ های آلوئولی: افزایش مدل های آزمایشگاهی برای درک حفظ، بازسازی و بیماری های آلوئول های ریه انسان

  جنگ های آلوئولی: افزایش مدل های آزمایشگاهی برای درک حفظ، بازسازی و بیماری های آلوئول های ریه انسان

بیماری هایی مانند فیبروز ریوی ایدیوپاتیک، بیماری ریوی انسدادی مزمن و دیسپلازی برونشوپولموناری به آلوئول های مبادله کننده گازهای تنفسی در ریه انسان آسیب می زنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعات جانوری نشان داده است که تنظیم نامناسب سلول های آلوئولار از جمله سلول های بنیادی و پیش ساز آلوئولار نوع دو در پاتوژنز بیماری های ریوی دخیل باشد. اما به دلیل تفاوت های جانوری و انسان، نیاز مبرمی به مدل های ریوی مناسب برای انسان است تا بتوانند به طور دقیق هموستازی ریوی انسان، ترمیم اسیب ریوی و نحوه بروز بیماری های ریوی انسانی را شبیه سازی کنند.

در سال های اخیر استفاده از تکنولوژی توالی یابی RNA تک سلولی، اطلاعات موجود در مورد ترکیب سلولی و مولکولی آلوئول های ریوی انسانی از جمله ناهمگونی مولکولی، تنوع سلولی رت را افزایش داده است و منجر به شناسایی سلول های ناشناخته ای شده است که برخی از آن ها در زمان بروز بیماری های ریوی ظهور می کنند. هم چنین برای آنالیزهای عملکردی سلول های آلوئولی نیز در سال های اخیر ارگانوئیدهای آلوئولی انسانی که در شرایط آزمایشگاهی و از سلول های بنیادی پرتوان تولید شده اند، اطلاعات فراوانی را ارائه کرده اند. یکی دیگر از مدل های ریوی مورد استفاده فناوری اندام روی تراشه (Organoid‐on‐a‐chip) است که در طراحی آن ها می توان از بافت های مختلف ریه و یا سلول های مختلف ریه استفاده کرد و به ارزیابی برهمکنش های سلولی و ... پرداخت.

به عقیده محققین، ارتقای مدل های مناسب ریوی(و حتی سایر اندام ها) می تواند موجب افزایش درک ما از زیست شناسی سلول های بنیادی/پیش ساز آلوئولار انسانی شود و می تواند در آینده ای نزدیک راهگشای مداخلات درمانی و دارویی برای بیمارانی باشد که از بیماری های ریوی پیشرفت رنج می برند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه