تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 مرداد 1392
مبارزه سلول های بنیادی لثه با بیماری های التهابی

  مبارزه سلول های بنیادی لثه با بیماری های التهابی

محققان می گویند سلول های بنیادی لثه نه تنها به دیگر انواع سلول ها تبدیل می شوند بلکه می توانند بر بیماری های التهابی نیز غلبه کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، طبق مطالعه ای که نتایج آن در Journal of Dental Research  ارائه شده است، سلول های مورد بررسی دراین مطالعه سلول های بنیادی مزانشیمی لثه ( (GMSCبوده اند . GMSC مشابه سایر سلول های بنیادی توانایی تبدیل شدن به انواع متفاوت سلول های بدن را دارند  ودرضمن می توانند بر سیستم ایمنی تاثیر گذار باشند. لثه در بدن بافت منحصر به فردی است ، کم ترین واکنش التهابی را دارد  ودر مقایسه با پوست به سرعت بهبود می یابد. قبلا منشا تکاملی و توانایی های GMSC به طور کامل مشخص نشده بود. این مطالعه که توسط دانشمندان امریکایی صورت گرفته نشان می دهد دو نوع سلول GMSC وجود دارد.آن هایی که از لایه مزودرمی در طول تکامل جنین به وجود می آیند(M- GMSC) و آن هایی که از سلول های بخشی به نام neural crest حاصل می شوند(N- GMSC). بسیاری از ساختارهای مهم قسمت سرو گردن از سلول های دسته دوم منشا می گیرند. 90 درصد سلول های بنیادی لثه نیز N- GMSC هستند. در توانایی های هر دونوع سلول بنیادی مذکور تفاوت هایی وجود دارد. N- GMSC نه تنها آسان تر به انواع سلول های تولید کننده غضروف و عصب تغییر می یابند بلکه اثرات مهمی دربهبودی بیماری های التهابی دارند.  زمانی که N- GMSC به موش هایی با  التهاب روده پیوند زده شده اند، التهاب به طور قالب توجهی کاهش یافته است.

 نتایج مطالعه بیان می کنند که سلول های بنیادی لثه  به دست آمده از یک نمونه برداری  ساده از لثه کاربردهای پزشکی  مهمی در آینده خواهند داشت. محققان  می گویند آن ها در آینده  جزئیات بیشتری از سلول های بنیادی لثه را تشریح خواهند نمود به ویژه در مورد اثرات تنظیم کنندگی این نوع سلول ها بر سیستم ایمنی . از طریق مطالعه این بافت دهانی منحصر به فرد، پژوهشگران قصد دارند کاربرد های آن را در ارتقا درمان زخم های پوستی و کاهش تشکیل scar بررسی نمایند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه