تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 شهریور 1399
کشف یک تنظیم کننده کلیدی عملکرد و بقای نورون ها

  کشف یک تنظیم کننده کلیدی عملکرد و بقای نورون ها

محققین با مطالعه متابولیسم انرژی عصبی شواهدی را یافته اند که نشان می دهد از دست رفتن یک تنظیم کننده مهم انرژی موسوم به AMPK در سلول های بنیادی عصبی و آستروسیت ها منجر به مرگ عصبی در جوندگان آزمایشگاهی می شود. هم چنین این مطالعه نشان داده است که از دست رفتن AMPK در سلول های بنیادی عصبی و نورون ها منجر به تشنج مغزی خود بخودی در جانوران می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، در این پژوهش که در مجله Cell Reports به چاپ رسیده است محققین مرکز سرطان کودکان سین سیناتی نشان داده اند که حذف AMPK از آستروسیت های مغزی منجر به اختلال شدید در متابولیسم گلوکز و لاکتات در نورون ها می شود. هم چنین مطالعات موشی صورت گرفته در این مرکز نشان می دهد که موش هایی که AMPK در آن حذف شده بود، سطح لاکتات شان تا 40 درصد کاهش یافت که با یافته های مربوط به آستروسیت های کشت شده در آزمایشگاه مطابقت داشت.

این مطالعه برای اولین بار نشان داده است که AMPK نقشی اساسی در کنترل گلیکولیز آستروسیتی و تولید لاکتات در مغز داشته است و اختلال در این فرایند اثر اندکی روی آستروسیت ها دارد اما می تواند منجر به آسیب شدید به نورون ها شود. متابولیسم عصبی نقش بسیار مهمی در زندگی و عملکرد ما دارد و نقش آستروسیت ها در متابولیسم مناسب نورون ها و بقای آن ها سال ها مورد بحث بوده است.

به عقیده محققین یافتن راهی برای تنظیم متابولیسم لاکتات کنترل شده بوسیله AMPK می تواند از حیات نورون ها در افراد حمایت کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه