تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 شهریور 1399
سرماخوردگی معمولی با آنفلوآنزا مقابله می کند

  سرماخوردگی معمولی با آنفلوآنزا مقابله می کند

با نزدیک شدن فصل سرما، مواجه شدن با ویروس سرماخوردگی معمولی امری اجتناب ناپذیر است. اما مطالعه ای جدید بوسیله محققین دانشگاه Yale نشان داده است که رینوویروس ها به عنوان شایع ترین دلیل سرماخوردگی های معمولی می توانند مانع از اثر گذاشتن ویروس آنفلوآنزا روی مجاری هوایی شوند و این امر از طریق فعال سازی سیستم دفاعی ضد ویروسی بدن است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یافته های این مطالعه جدید می تواند به ابهامات پیرامون همه گیری آنفلوآنزای خوکی H1N1 در سال 2009 پاسخ دهد: در واقع در آن سال برخلاف پیش بینی ها با شروع فصل پاییز، افزایش میزان شیوع آنفلوآنزای خوکی اتفاق نیافتاد. در این پژوهش دکر آلن فاکسمن و همکارانش در دانشگاه Yale، داده های بالینی مربوط به بیش از 13 هزار بیمار مبتلا به علائمی عفونت تنفسی را برای سه سال مورد ارزیابی قرار دادند. ارزیابی داده ها نشان داد که تعداد بسیار محدودی از افراد به طور هم زمان هم ویروس سرماخوردگی معمولی و هم H1N1 را دارا هستند.

در حال حاضر دانشمندان نمی دانند که شیوع فصلی سرماخوردگی می تواند روی میزان شیوع بیماری COVID-19 تاثیر گذار باشد یا خیر و برای پاسخ به این سوال و پیش بینی تعامل بین دو ویروس نیاز به مطالعه و تحقیق است. در مورد تعامل رینوویروس(عامل سرماخوردگی) و ویروس آنفلوآنزا، فاکسمن و همکارانش اثر این ویروس ها روی سلول های بنیادی اپی تلیالی موجود در مجاری تنفسی ریوی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که بعد از قرار گرفتن این سلول ها در معرض رینوویروس ها، ویروس آنفلوآنزا قادر به آلوده کردن بافت نیست. در واقع قبل از ورود ویروس آنفلوآنزا، سیستم های ضد ویروسی از قبل روشن شده اند. وجود رینوویروس موجب تولید ماده ضد ویروسی اینترفرون می شود که بخشی از پاسخ اولیه سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا است.

در حال حاضر آزمایشگاه فاکسمن شروع به بررسی این موضوع کرده است که آیا ورود ویروس سرماخوردگی قبل از ابتلا به ویروس COVID-19 نوع ایمنی مشابه را ایجاد می کند یا خیر.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه