تاریخ انتشار: شنبه 22 شهریور 1399

  پیوند سلول های بنیادی استرومایی قرنیه موجب ریکاوری اسکار قرنیه می شوند

در حالی که آلوگرافت های قرنیه درمان استاندارد برای بیماری های غیر التهابی قرنیه می باشند، کمبود بافت های اهدایی پژوهشگران را ترغیب کرده است که به دنبال رویکردهای جایگزین از جمله استفاده از جمعیتی نادر از سلول های بنیادی استرومایی قرنیه برای درمان این بیماری ها باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، در پژوهشی جدید دکتر وینسنت بوردی و همکارانش در دانشگاه پاریس به ارزیابی پتانسیل سلول های بنیادی استرومایی قرنیه برای پیشبرد بازسازی بافت شفاف قرنیه پرداخته اند تا بتوانند اسکار ثرنیه ناشی از تماس با نیتروژن مایع را درمان کنند. به این منظور آن ها مدل موشی از اسکار استرومایی قرنیه را تولید کردند که از طریق قرار گرفتند در معرض نیتروژن مایع دچار دبریدمان اپی تلیالی شده بودند. این آسیب موجب یک پاسخ التهابی اولیه می شود که با یک سری از وقایع سلولی که بعد از آسیب قرنیه رخ می دهند مانند آپوپتوز کراتوسیتی و تغییر شکل کراتوسیت ها به میوفیبروبلاست ها دنبال می شود. در نهایت یک پاسخ التهابی نهایی ایجاد می شود که شامل سنتز کلاژن نوع سه، اختلال در فراساختار استرومایی، القای کدورت قرنیه و افزایش سفتی قرنیه است. اما این مطالعه نشان داد که تزریق سلول های بنیادی استرومایی قرنیه به قرنیه آسیب دیده در فاز نهایی التهاب منجر به معکوس شدن کلی آسیب ناشی از نیتروژن مایع می شود که با مهاجرت سلول های بنیادی قرنیه و رشد آن ها درون قرنیه، بهبود شفافیت قرنیه و ریکاوری بهبودی همراه است. این درمان، التهاب را سرکوب می کند و موجب رشد سلول های اپی تلیالی قرنیه گیرنده نیز می شود و موجب کاهش محتوای کلاژن نوع سه و سفتی قرنیه نیز می گردد.

این سلول های بنیادی را می توان به راحتی از چشم اهدا کننده یا گیرنده جداسازی و کشت کرد و در شرایط آزمایشگاهی تکثیر کرد و در نهایت به منظور بازسازی قرنیه مورد استفاده قرار داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه