تاریخ انتشار: یکشنبه 23 شهریور 1399
کشف سلول هایی در گورخرماهی که برای سازماندهی و عملکرد مغز حیاتی هستند

  کشف سلول هایی در گورخرماهی که برای سازماندهی و عملکرد مغز حیاتی هستند

پژوهشی جدید در دانشگاه Oregon برای اولین بار وجود آستروسیت ها را در مغز گورخرماهی نشان داده است؛ سلول هایی که نقش حیاتی در سازماندهی و عملکرد مغز بازی می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، لارو گورخرماهی با داشتن بدنی شفاف فرصت ایده آلی را برای مشاهده عملکرد سیستم عصبی مرکزی جانور از جمله مغز ارائه می دهد و شناسایی آستروسیت ها در این گونه جانوری محققین را قادر خواهد ساخت درک بهتری از عملکرد این سلول ها در گونه های جانوری مختلف بدست آورند.

آستروسیت ها فراوان ترین و پر رمز و راز ترین سلول مغز انسان هستند و نقش های بسیار مهمی را در تکوین، عملکرد و بیماری مغز بازی می کنند. تقریبا هیچ بیماری مخرب عصبی وجود ندارد که در آن ردپایی از عملکرد نامناسب آستروسیتی وجود نداشته باشد. در این پژوهش جدید نیز دکتر مارک فریمن و همکارانش از ابزار ویرایش ژنومی CRISPR برای نشان دار کردن و دستکاری پیش سازهای آستروسیتی و مطالعه دقیق تکوین و عملکرد آن ها استفاده کردند. آن ها توانستند لحظه تولد آستروسیت از سلول های بنیادی و تکوین کامل آن ها را به خوبی نشان دهند، فرایندی که تا پیش از این در هیچ موجود مهره داری صورت نگرفته بود. این دستاورد می تواند توانمندی محققین برای مطالعه نحوه تنظیم تکوین و فیزیولوژی سلول های گلیالی مغز را افزایش دهد. هم چنین درک نقش آستروسیت ها در تکوین مغز می تواندی کلیدی برای درک اختلالات مخرب عصبی مانند اختلالات طیف اوتیسم و شیزوفرنی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه