تاریخ انتشار: یکشنبه 23 شهریور 1399
مولکولی جدید برای ترمیم غضروف و تسکین علایم استئوآرتریت

  مولکولی جدید برای ترمیم غضروف و تسکین علایم استئوآرتریت

اخیرا پژوهشگران دانشگاه کوئین ماری لندن مولکولی را کشف کرده اند که موجب بازسازی با دوام نقص های استخوانی و غضروفی و هم چنین تسکین علایم استئوآرتریت و حتی درمان آن می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، غضروف سطح استخوان ها را می پوشاند و موجب حرکات راحت تر مفاصل را فراهم می آورد. با وجود این که استخوان ها به راحتی ترمیم می شوند اما بازسازی غضروف امر راحتی نیست و همین امر موجب به مشکلاتی مانند استئوآرتریت می شود که درمان آن بسیار مشکل است.

در پژوهشی جدید که در مجله Science Translational Medicine به چاپ رسیده است، محققین مولکولی به نام اگرین(agrin)را شناسایی کرده اند و کشف کرده اند که این مولکول با فراخواندن و فعال کردن سلول های بنیادی بالغ موجود در مفاصل موجب ترمیم غضروف می شود.

در مطالعه ای جانوری، محققین یک ژل حاوی اگرین را به نواقص سطح غضروف موش تزریق کردند و بعد از هشت هفته مشاهده کردند که این ژل موجب بازسازی بادوام استخوان و غضروف شد. این رویکرد در مورد مدل های گوسفندی نیز موفقیت آمیز بود. به نظر می رسد که یک تزریق ساده از این مولکول برای شروع سلسله فرایندهایی در مفاصل که نتیجه آن ترمیم و تسکین مفصل است کافی است.

گام بعدی این مطالعه استفاده از اگرین در رویکردهای مهندسی بافت و ... برای ترمیم مشکلات غضروفی انسانی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه