تاریخ انتشار: پنجشنبه 17 مرداد 1392
کشف روش جدید تنظیم فعالیت ژن

  کشف روش جدید تنظیم فعالیت ژن

محقققان دریافته اند بخشی از ژنوم انسان موسوم به Junk DNA که کد کننده پروتئین نیستند نقش مهمی در کنترل تکامل نوعی سلول بازی می کنند.آن ها قادر به شناسایی مکانیزمی شده اند که درکنترل فعالیت ژن ها به کار می رود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday،با استفاده از جدیدترین تکنیک های تعیین توالی ژن ها و آنالیز پیشرفته کامپیوتری گروهی از پژوهشگران استرالیایی نشان داده اند که  سلول های سفید خونی از Junk DNA   برای تنظیم  فعالیت یک گروه ژن ها که شکل  وعملکرد آن ها را مشخص می کنند، استفاده می نمایند.به این ترتیب کنترل بیان ژن  رادر سطح جدیدی معرفی  کرده است که می تواند ردبرخی بیماری ها نظیر لوکمیا مهم باشد. توالی های مذکور در بخشی از ساختار ژن به نام intron قرار دارند.

 به عنوان قسمتی ازفرایند طبیعی تولید پروتئین ازDNA ، ساختار ژنتیکی دیگری به نام messenger RNA یا mRNAتشکیل می شو د. رشته های mRNA  دستورالعمل ساخت پروتئین را از ژن که در هسته قرار دارد،  به کارخانه سازنده پروتئین یا ریبوزوم منتقل می کنند.این رشته ها قبل ازاستفاده باید پردازش شوند. به طور معمول هر intronغیر کد کننده ای باید از توالی نهایی که کد کننده پروتئین است حذف شود. باقی ماندن intron می تواند یک مکانیزم سلولی را تحریک کند که باعث تجزیه mRNA  می شود. دانشمندان یک برنامه کامپیوتری برای تفکیک رشته های mRNA  حاوی intron و فاقد آن  ابداع نموده اند. با استفاده از این تکنیک پژوهشگران دریافته اند که رشته ای mRNA  بسیاری از ژن ها ی مربوط به عملکرد سلول سفید خونی، مستعد حفظ intron و در نتیجه تجزیه شدن می باشند.  این مساله مربوط به میزان آنزیم های مورد نیاز برای تجزیه intron هاست.  محققان قصد دارند در مراحل بعدی مطالعه نشان دهند چگونه این مکانیزم در سلول های زنده موجود در مغز استخوان عمل می کنند.آن ها می گویند حفظ intron به عنوان روش موثر کنترل فعالیت بسیاری از ژن ها به کار می رود. در واقع نسبت به سایر روش ها ی کنترل فعالیت ژن، با این روش انرژی کم تری برای تجزیه mRNA  استفاده می شود. دانشمندان امیدوارند به کمک این اطلاعات روش های درمانی جدیدی را ارائه دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 18 مرداد,1392

ارمین

این دستگاه برای درمان دیستروفی موثر است؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه