تاریخ انتشار: شنبه 19 مهر 1399
نسل جدید ارگانوئیدها که رشد و عملکردی شبیه بافت های واقعی دارند

  نسل جدید ارگانوئیدها که رشد و عملکردی شبیه بافت های واقعی دارند

ارگانوئیدها خیلی زود و سریع به ابزاری پیشرفته در تحقیقات زیستی و پزشکی تبدیل شده اند. ایده تولید ارگانوئیدها شامل استفاده از سلول های بنیادی برای تولید بافت ها و اندام های مینیاتوری است که به طور صحیح و درستی اندام و بافت واقعی را شبیه سازی می کنند و رفتاری شبیه آن ها دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ارگانوئیدها می توانند ابزاری کمک کننده برای تحقیقات زیستی از مطالعات پایه تا تولید و تست داروها باشند. هم چنین آن ها را می توان مکمل و حتی جایگزینی برای تست های جانوری دانست. چشم اندازه تولید و استفاده از ارگانوئیدها، جایگزینی بافت ها و حتی اندام های آسیب دیده در آینده ای نزدیک از طریق گرفتن سلول های بنیادی از خود فرد بیمار و تبدیل کردن آن به بافت و اندام مورد نیاز فرد است.

در حال حاضر روش های موجود تولید ارگانوئید با معایب قابل توجهی همراه است: سلول های بنیادی به صورت کنترل نشده ای رشد می کنند و به صورت توده های بافتی مدور و بسته ای در می آیند که طول عمر کوتاهی دارند و هم چنین شکل و اندازه آن ها از نظر فیزیولوژیک متناسب نیست.

در پژوهشی جدید، دکتر ماتیاس لوتولف و همکارانش در EPFL راهی را برای هدایت سلول های بنیادی و تشکیل ارگانوئیدهای روده ای ارائه کرده اند که شبیه بافت واقعی عمل می کنند. به موجب این رویکرد، سلول های بنیادی در امتداد یک داربست لوله ای شکل رشد کرده و سازماندهی می شود و سطح بافت طبیعی روده را تقلید می کند. این داربست لوله ای نیز درون یک چیپ یا تراشه میکروفلوئیدیک قرار دارد. پلیمرهای مورد استفاده برای تولید این داربست هیدروژلی نیز ترکیبی از پروتئین های موجود در ماتریکس خارج سلولی روده طبیعی است. این داربست نه تنها بستری را برای حمایت رشد سلول های بنیادی فراهم می کند بلکه ژئومتری یا هندسه ای را نیز برای ساخت بافت روده نهایی ارائه می دهد.

زمانی که سلول های بنیادی روی این داربست شبه روده کشت می شوند ظرف چند ساعت در آن پراکنده می شوند و لایه پیوسته ای از سلول ها را شکل می دهند که دارای ساختارهای کریپت(غار) مانند و با دومین ها یا بخش های شبه پرز است. محققین دریافته اند که سلول های بنیادی به طور خودبخودی خود را به نحوی سازماندهی می کنند که روده کوچک دارای عملکردی را تولید کنند. این روده های مینیاتوری بسیاری از ویژگی های عملکردی روده طبیعی را دارا هستند. محققین امیدوارند در آینده ای نزدیک بتوانند از این روده های تولید شده در آزمایشگاه برای جایگزینی بافت های آسیب دیده استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه