تاریخ انتشار: دوشنبه 21 مرداد 1392
پیوند کبد از فرد زنده نیز در موارد خاص امکانپذیر است
عضو تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران:

  پیوند کبد از فرد زنده نیز در موارد خاص امکانپذیر است

اگر چه امروزه اغلب پیوند اعضا از جمله کبد از افراد مرگ مغزی انجام می‌شود اما عضو تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید گاهی مجبوریم برای کودکان و بیماران اورژانسی از کبد اعضای افراد زنده استفاده کنیم.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از فارس، علی جعفریان در مورد امکان پیوند کبد از فرد زنده به بیمار اظهار داشت: این کار با خطراتی همراه است و معمولاً از وابسته درجه یک بیمار انجام می‌شود ولی از هر یک هزار فرد زنده‌ای که بخشی از کبد خود را اهدا می‌کند 2 نفر می‌میرند و این گونه پیوند‌ها برای فرد اهدا کننده تا 10 درصد عوارض قابل توجهی دارد.
 
وی خونریزی، عفونت و مشکلات مجاری صفراوی را از جمله مشکلات پیوند کبد از فرد زنده برشمرد و گفت: اما این گونه مشکلات در پیوند‌هایی که از فرد مرگ مغزی برداشته می‌شود وجود ندارد و معمولاً پیوند از مرگ مغزی را ترجیح می‌دهیم.
 
این فوق تخصص گوارش خاطر نشان کرد: معمولاً از پیوند افراد زنده برای کودکان استفاده می‌کنیم چرا که کبد با سایز کوچک به راحتی از میان افراد مرگ مغزی برای کودکان پیدا نمی شود .
 
جعفریان افراد تصادفی و اورژانسی که امکان تهیه کبد از مرگ مغزی برای آنها وجود ندارد را مورد دیگری برای استفاده از پیوند زنده عنوان کرد.
 
وی در پاسخ به اینکه نسبت خانوادگی در پیوند کبد چقدر در پس زدن پیوند موثر است گفت: این گونه پیوندها با پیوند از فرد غریبه در قبول یا رد پیوند در بدن تفاوت چندانی ندارد و فقط دوقلوهای همسان هستند که معمولاً مشکلی به وجود نمی‌آید.
 
عضو تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه چه افرادی امکان اهدای بخشی از کبد خود را ندارد گفت: سیگاری‌ها یا افراد مبتلا به هپاتیت و آنهایی که کبد چرب دارند کاندیدای مناسبی برای اهدای کبد نیستند.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه