تاریخ انتشار: دوشنبه 28 مهر 1399
شناسایی مکانیسم های پشت پرده نارسایی مغز استخوان در کم خونی فانکونی

  شناسایی مکانیسم های پشت پرده نارسایی مغز استخوان در کم خونی فانکونی

کم خونی فانکونی(FA) یک بیماری ژنتیکی است که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و با نارسایی مغز استخوان، ناهنجاری های تکوینی و مستعد شدن به اشکال متعدد سرطان خود را نشان می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مکانیسم مولکولی پشت پرده کم خونی فانکونی، موتاسیون های ارثی در ژن های کد کننده پروتئین های ترمیم کننده DNA است که منجر به نارسایی برگشت ناپذیر مغز استخوان می شود. اما مکانیسم دقیقی که چگونه موتاسیون های ژنتیکی منجر به کاهش سلول های بنیادی در مغز استخوان می شود ناشناخته باقی مانده است.

در مطالعه ای جدید، محققین دانشگاه هلسینکی به آنالیز بیان ژن سلول های افراد مبتلا به کم خونی فانکونی پرداخته اند و با کمال تعجب بیش بیان ژن MYC در سلول های بنیادی مغز استخوان بیماران مبتلا را مشاهده کردند. ژن MYC یکی از ژن های شناخته شده و دخیل در تنظیم تشکیل تومورهای بدخیم است. بررسی ها نشان داد که بیش بیان MYC منجر به تقسیم سلول های بنیادی و کنده شدن آن ها از مغز استخوان می شود. این بیش بیان MYC بدلیل میانجی گرهای التهابی اتفاق می افتد که خود منجر به حضور غیر طبیعی سلول های بنیادی در جریان خون بیمارانی می شود که از کم خونی فانکونی رنج می برند. در مدل های جانوری استفاده از مهار کننده های MYC موجب کاهش کنده شدن سلول های بنیادی می شود.

شناسایی مکانیسم های مربوط به نارسایی مغز استخوان می تواند منجر به شناسایی و ایجاد بیومارکرهایی برای وضعیت پیش بدخیمی بیماران مبتلا به کم خونی فانکونی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه