تاریخ انتشار: شنبه 26 مهر 1399
داربست های سنتتیک جایگزینی برای تست های جانوری

  داربست های سنتتیک جایگزینی برای تست های جانوری

محققان ممکن است در آینده با تغییر ساختار و شکل داربست ها قادر به مهندسی محیط هایی در بدن انسان باشند که در برابر رشد سرطان مقاومت می¬کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در تحقیقات سرطان ، فرضیۀ اختلال در رشد سرطان با تغییر محیطی که سلولهای سرطانی در آن تقسیم می شوند، اهمیت زیادی دارد. محققان این تئوری را بر روی حیوانات آزمایش کرده­اند.. دکتر رائو و همکارانش در دانشگاه میشیگان اخیراً داربستهای مهندسی سه بعدی را طراحی کرده اند که سرنوشت سلولهای سرطانی را با توجه به سفتی بستر و چسبندگی سلول ها به این داربست ها تنظیم می کند. این مقاله در ژورنال الکترونیکی مهندسی زیست پزشکی IEEE نمایه شده است. هنگامی سلول ها در بدن رشد می کنند ، به بستری موسوم به ماتریکس خارج سلولی (ECM) نیاز دارد که روی آن رشد کند و برای بررسی رفتار سلول ها در بدن نیاز به طراحی داربست هایی است که این ماتریکس خارج سلولی را شبیه سازی کنند.

ماتریکس های خارج سلولی مصنوعی با استفاده از الکتروریسی پلیمرهایی مانند پلی کاپرولاکتون ایجاد می شوند . در این رویکرد محققان با تغییر ولتاژ چرخش پلیمر، می توانند شکل داربستها را ، اعم از لانه زنبوری ، مشبک یا همراستا تغییر دهند. در مطالعه ای که با استفاده از سلول های مختلف سرطان سینه صورت گرفت، محققین نشان دادند که سلول های مشتق از سرطان سینه سه گانه منفی(MDA-MB-231) برای رشد داربست های با شکل لانه زنبوری را ترجیح می دهند و این در حالی است که سلول های آدنوکارسینوما(MCF7)، داربست های مشبک و سلول های پیش بدخیم(MCF10)، داربست های موازی را ترجیح می دهند.

به عقیده محققین می توان با اعمال تغییرات در ماتریکس خارج سلولی سلول های سرطانی مانع از رشد بیشتر آن ها شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه