تاریخ انتشار: دوشنبه 12 آبان 1399
پلت فرم جدیدی برای ارزیابی خطر آلودگی های پلاستیکی بر سلامت انسان

  پلت فرم جدیدی برای ارزیابی خطر آلودگی های پلاستیکی بر سلامت انسان

در حالی که آگاهی ما از آلودگی پلاستیک در سال های اخیر افزایش یافته است ، اما تأثیر پلاستیک های با اندازه نانو در سلامت انسان نسبتاً ناشناخته مانده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،  تلاشهای تحقیقاتی  تأثیر منفی قرار گرفتن در معرض نانوپلاستیک پلی استایرن  (PSNP)  را در سلولهای اپیتلیال مجاری ادراری گاوی و همچنین سلولهای سوماتیک و سرطانی انسان گزارش کرده است. با این حال ، این سیستم ها دارای محدودیت هایی هستند که اجازه بررسی مسائل پیچیده بیولوژیکی و توسعه را نمی دهند.

در پژوهشی جدید، دکتر استوجیاکویچ و همکارانش در بیمارستان SPEBO صربستان به بررسی اثر نانوپلاستیک پلی استایرن روی پروفایل بیان ژنی بلاستوسیست های انسانی و سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی(iPSCs) پرداختند تا اهمیت درک فعالیت زیستی نانوپلاستیک ها و اثرشان بر سلامت انسان را نشان دهند. آن ها نشان داده اند که قرار گرفتن بلاستوسیست ها و سلول های iPS انسانی در معرض نانوپلاستیک پلی استایران منجر به تغییرات در بیان ژن های مختلف می شود. برای مثال، این تغییرات با کاهش بیان ژن های مرتبط با پرتوانی و افزایش بیان ژن های مرتبط با تکوین چشم همراه است. هم چنین قرار گرفتن در معرض این نانوپلاستیک منجر به تغییر در بیان ژن های مرتبط با تکوین دریچه های قلبی دهلیزی بطنی می شود.در نهایت با استفاده از یک مدل سازی ریاضی، استوجیاکویچ و همکارانش نشان دادند که برخی از مسیرهای پیام رسانی از جمله APOC3 دچار تغییراتی می شوند که با افزایش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی همراه است.

به عقیده این محققین این پلت فرم می تواند برای بررسی اثر آلودگی های غذایی، آفت کش ها، حشره کش ها، مواد افزودنی و ... روی سلامت انسانی کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه