تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 آبان 1399
یک ترکیب ضد سرطان سلول B که پاسخ استرس سلولی را هدف قرار می دهد

  یک ترکیب ضد سرطان سلول B که پاسخ استرس سلولی را هدف قرار می دهد

محققین در انستیتو ویستار با همکاری دانشگاه نوتردام یک ترکیب ضد سرطانی را تولید کرده اند که مسیر پاسخ استرس شبکه اندوپلاسمی که در بروز مولتیل میلوما، لوکمیای لنفوبلاستیک مزمن و لنفوما دخیل است را هدف قرار می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، شبکه اندوپلاسمی یکی از مهم ترین اندامک های درون سلولی است که بر کنترل کیفی تاخوردن پروتئین ها تحت شرایط طبیعی دخیل است و با فعال کردن مکانیسم ها و مسیرهای پیام رسانی خاص مانند مسیر IRE-1/XBP-1 به تجمع پروتئین های نامناسب تولید شده تحت شرایط استرس زا پاسخ می دهد. فعال شدن این مسیرها می تواند منجر به شروع مجموعه ای از وقایع شود که سلول ها را به شرایط طبیعی باز می گرداند.

دکتر "چی اندرو هو" و همکارانش در انستیتو ویستار نشان داده اند که هدف قرار دادن پاسخ پیام رسانی استرس شبکه اندوپلاسمی یک استراتژی موثر علیه سرطان های مختلف سلول های B است که به پاسخ پیام رسانی استرس شبکه اندوپلاسمی به بقا تحت شرایط استرس زا بستگی دارد. آن ها روی کلاس جدیدی از ترکیباتی کارمی کنند که پروتئین IRE-1 را هدف قرار می دهد  وعملکرد مسیر IRE-1/XBP-1 را هدف قرار می دهد که در بقای سلول های B بدخیم در مولتیل میلوما و لوکمیای لنفوبلاستیک مزمن دخیل است. مهار کننده های IRE-1 طراحی شده بوسیله "چی اندرو هو" و همکارانش فعالیت امیدوار کننده ای را در مدل های سرطانی پیش بالینی مختلف نشان داده اند و به نظر می رسد که در هدف قرار دادن موفقیت آمیز درون تنی و برون تنی پیام رسانی استرس شبکه اندوپلاسمی موثر است. این مهار کننده ها موسوم به B-I09 و D-F07 بالاترین و بادوام ترین فعالیت مهاری را در غلظت های پایین نشان داده اند. از آن جایی که سلول های توموی در مقایسه با سلول های طبیعی پراکسید هیدروژن بالاتری را تولید می کنند، محققین این مهار کننده ها را طور طراحی کرده اند که برای فعال شدن نیازمند سطوح بالای پراکسید هیدروژن هستند و با حس کردن آن شروع به فعالیت و از بین بردن سلول توموری می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه