تاریخ انتشار: شنبه 17 آبان 1399
تنظیم مناسب متابولیسم سلول های بنیادی برای جلوگیری از ریزش مو

  تنظیم مناسب متابولیسم سلول های بنیادی برای جلوگیری از ریزش مو

تیمی از محققین در کلوگن و هلسینکی مکانیسمی را کشف کرده اند که مانع از ریزش مو می شود. به موجب این مکانیسم، سلول های بنیادی فولیکول مو که برای رشد مجدد مو ضروری هستند، می توانند با تغییر وضعیت متابولیکی شان در پاسخ به غلظت های پایین اکسیژن موجود در بافت، طول عمرشان را افزایش دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، هر روزه بافت هایی مانند پوست و فولیکول های موی آن در معرض آسیب های محیطی مانند اشعه فرابنفش قرار می گیرند. مواد آسیب دیده به طور دائمی برداشته و جایگزین می شوند. به طور میانگین روزانه 500 میلیون سلول و 100 مو می ریزند و که وزن آن ها حدود 5/1 گرم است. این مواد مرده و از دست رفته بوسیله سلول های بنیادی جایگزین می شوند. فعالیت بافت ها به فعالیت و سلامت این سلول های بنیادی بستگی دارد و نقصان در عملکرد و کاهش تعداد آن ها منجر به پیری می شود. در این میان فولیکول مو با داشتن منبعی از سلول های بنیادی، مدل مناسبی برای مطالعه نحوه عملکرد سلول های بنیادی در فرایندهای مختلف دخیل در بازسازی و پیری است.

در مطالعه ای که در دانشگاه های کلوگن و هلسینکی صورت گرفت محققین به بررسی جمعیت سلول های بنیادی فولیکول مو پرداختند و پروفایل رونویسی و متابولیک آن ها را بررسی کردند. نتایج آنالیزهای آن ها شناسایی پروتئینی به نام Rictor به عنوان یک ترکیب مولکولی و تنظیم کننده متابولیکی اصلی مسیر mTOR بود. پیام رسانی mTOR فرایندهایی مانند رشد و مصرف انرژی و اکسیژن سلول ها را تنظیم می کند.

بررسی های این مطالعه نشان داده است که از بین رفتن سلول های بنیادی ناشی از فقدان انعطاف پذیری متابولیکی است. در انتهای هر چرخه بازسازی که طی آن موی جدیدی ساخته می شود، سلول های بنیادی به جایگاه خاصی بر می گردند و مجدد به حالت خفته در می آیند. با توجه به یافته های این مطالعه، این انعطاف پذیری بین حالت فعال و خفته نیازمند یک جابجایی از متابولیسم گلوتامین و تنفس سلولی به گلیکولیز است. سلول های بنیادی فولیکول مو در یک ریز محیط با اکسیژن کم قرار می گیرند و بنابراین به جای استفاده از گلوتامین به عنوان منبع کربن و انرژی برای تولید پروتئین، از گلوکز استفاده می کنند. این تغییر متابولیسم بوسیله غلظت پایین اکسیژن و پیام رسانی Rictor صورت می گیرد و حذف Rictor، توانایی سلول های بنیادی برای برگشتن به حالت خفته و در نتیجه حفظ منبع سلول های بنیادی مو را مختل می کند. فقدان Rictor ، موجب تاخیر در بازسازی و چرخه فولیکول مو می شود که حاکی از تنظیم نامناسب سلول های بنیادی است.

این مطالعه Rictor را هدف مناسبی برای درمان ریزش مو و یا طراحی داروها و درمان های جدید برای این امر معرفی کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه