تاریخ انتشار: شنبه 17 آبان 1399
تولید ارگانوئید غده تولید زهر مار با قابلیت زهرهای دارای عملکرد

  تولید ارگانوئید غده تولید زهر مار با قابلیت زهرهای دارای عملکرد

محققین توانسته اند مدل های مینیاتوری از غده زهر مار را با استفاده از سلول های بنیادی تولید کنند که می توانند زهرهای از نظر عملکردی فعال را تولید کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیش از این محققین توانسته بودند ارگانوئیدهای انسانی و موشی را با استفاده از سلول های بنیادی انسانی و موشی تولید کنند که از جمله آن ها می توان به مینی مغزها اشاره کرد که برای مدل سازی شبکه های عصبی استفاده شدند. اما در مطالعه ای جدید محققین توانسته اند از این فناوری برای تولید بافت های مارها استفاده کنند.

در این مطالعه جدید، هانس کلور و همکارانش در انستیتو هوبرخت از فاکتورهای رشد انسانی برای کشت ارگانوئیدهای غده زهری مار استفاده کنند. وجه تمایز بین تولید این ارگانوئید و ارگانوئیدهای پستانداران،تفاوت دما بود. تولید ارگانوئیدهای مار در مقایسه  با ارگانوئیدهای پستانداران نیازمند چند درجه دمای پایین تر است زیرا مارها و سایر خزندگان خونسرد محسوب می شوند.

در این مطالعه ابتدا محققین تخم مار کبرای مرجانی(Aspidelaps lubricus) را از موسسات مربوطه دریافت کردند و در ادامه از پروتکل های آزمایشگاهی تولید ارگانوئیدهای پستانداران برای تولید غدد زهری مار استفاده کردند؛ این غدد دارای پتانسیل تولید سمومی شبیه مارهای واقعی بود. در ادامه از این رویکرد برای تولید ارگانوئیدهای هشت گونه مار دیگر نیز استفاده شد. به عقیده دکتر ماریا گوتیئرز از پژوهشگران دانشگاه کاستاریکا و از محققین همکار در این مطالعه، این کار شانس مطالعه بیولوژی سلولی سلول های ترشح کننده زهر را به خوبی فراهم می کند.

در حال حاضر برای تولید پادزهر مارها از تزریق آن ها به اسب و جمع آوری آنتی بادی های تولید شده در بدن اسب استفاده می شود که نیازمند پرورش مارهای زنده است ولی استفاده از ارگانوئیدهای غدد تولید کننده زهر مارها می تواند جایگزینی بی خطرتر و اقتصادی تر برای این امر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه