تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 آبان 1399
استفاده از اگزوزوم ها برای درمان حملات قلبی

  استفاده از اگزوزوم ها برای درمان حملات قلبی

مطالعات جانوری نشان داده اند که تزریق مخلوطی از سلول های عضلات قلبی(کاردیومیوسیت ها)، سلول های اندوتلیالی و سلول های عضلات صاف موجب بهبودی قلب می شود اما با مشکلاتی مانند پذیرش و احتباس ضعیف سلول ها در بافت قلبی مواجه هستیم و این در حالی است که احتمال تومورزایی و بی نظمی های قلبی نیز وجود دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، در پژوهشی جدید که روی مدل های خوکی صورت گرفته است محققین نشان داده اند که اگزوزوم های مترشحه از این مخلوط سلولی(کاردیومیوسیت ها، سلول های اندوتلیالی و سلول های عضلات صاف) که خود آن ها نیز از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) مشتق شده بودند، می تواند به همان اندازه استفاده از خود سلول ها برای جانور مفید باشد.

اگزوزوم ها، وزیکول های خارج سلولی متصل به غشا هستند که حاوی پروتئین ها، RNAها و میکروRNAهای از نظر زیستی فعال هستند و در ارتباطات سلول-سلول نقش مهمی را بازی می کنند. به عقیده محققین استفاده از اگزوزوم های مشتق از مخلوط سلولی مذکور می تواند ویژگی های حفاظت کننده و ترمیم کننده قلبی داشته باشد و این در حالی است که با خطر توموزایی و مشکلات مربوط به ذخیره و انتقال سلول و هم چنین رد پیوند نیز همراه نیست.

در مطالعه صورت گرفته روی مدل خوکی حمله قلبی، نتایج نشان داد که اگزوزوم های مشتق از مخلوط سلولی کاردیومیوسیت ها، سلول های اندوتلیالی و سلول های عضلات صاف موجب ریکاوری میوکارد قلبی جانور شدند و این در حالی بود که هیچ گونه عوارض جانبی مانند بی نظمی ضربان قلب نیز مشاهده نشد. بررسی های آزمایشگاهی نیز حاکی از افزایش رگزایی و هم چنین افزایش محتوای ATP درون سلولی بود که می توان این فرایندها را دلیل موثر بودن اگزوزوم ها در ریکاوری قلب دانست.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه