تاریخ انتشار: یکشنبه 27 مرداد 1392
شناسایی سلول هایی جدید با توانایی ذاتی در ترمیم قلب

محققان برای اولین بار توانایی طبیعی بازسازی گروهی از سلول های بنیادی را شناسایی کرده اند که در قلب قرار دارند.
به گزارش بنیان طبق یک مطالعه جدید که نتایج آن در مجله Cell  ارائه شده است، این سلول ها مسوول ترمیم و بازسازی بافت عضلانی آسیب دیده در اثر حمله قلبی هستند که باعث نارسایی قلبی می شوند. مطالعه نشان داده است که اگر سلول های بنیادی حذف شوند قلب بعد از آسیب دیدن قادر به ترمیم خود نیست. و در صورت جایگرین شدن این نوع در قلب ، این عضو خود را ترمیم خواهد کرده ، عملکرد و آناتومی خود را باز خواهد یافت و می تواند به شکل عادی و با سرعت منظم خون را پمپاژ کند. آن چه که ترمیم را امکان پذیر می سازد لانه گزینی سلول ها ی تزریق شده در قلب آسیب دیده می باشد. این کشف باعث ابداع درمان های کم ترتهاجمی  و حتی جلوگیری زود هنگام از نارسایی قلبی خواهد شد.
با مطالعه بر روی جوندگان مشخص شده است که این سلول ها توانایی ذاتی در ترمیم قلب دارند. در واقع آن ها  می توانند به سمت عضله قلب بروند. با این یافته  می توان درمان های جدیدی را به کار گرفت که علاوه بر کم تر تهاجمی بودن ، باحفظ یا افزایش فعالیت  سلول های بنیادی قلب روش های پیش گیری  کننده محسوب می شوند.
 به گفته پژوهشگران در قلب سالم تعداد سلول های بنیادی  برای ترمیم بافت ماهیچه قلبی کافی است اما در قلب آسیب دیده بسیاری از این سلول ها نمی توانند تکثیر یابند و بافت عضلانی را به وجود آورند. در این موارد می توان این سلول ها را جایگزین کرد  و یا سلول های جدید را با کشت در آزمایشگاه و تزریق داخل وریدی به بافت آسیب دیده قلب اضافه کرد. آن ها معتقدند با درک نقش و پتانسیل این گونه  سلول ها می توان روش های جدید متعددی را برای جلوگیری و درمان نارسایی قلبی ابداع نمود. پژوهشگران ادعا می کنند این سلول ها به طور طبیعی به سمت  قلب می روند  زیرا  خانه آن ها ست در واقع آن ها راه رفتن به قلب را بلدند. در حال حاضر سلول های  بنیادی  قلب داخل دیواره قلب یا رگ کرونری تزریق می شوند. اما مکانیزم کشف شده توسط این گروه نشان می دهد که می توان این سلول  ها را از طریق پوست داخل سرخرگ تزریق نمود.