تاریخ انتشار: یکشنبه 27 مرداد 1392
تزریقات نخاعی سلول های بنیادی برای آزمایش MS  تصویب شد

  تزریقات نخاعی سلول های بنیادی برای آزمایش MS تصویب شد

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آزمایش بالینی جدیدی از یک استراتژی پیشگامانه را با استفاده از سلول های بنیادی برای درمان MS(مولتیپل اسکلروزیس) تصویب کرده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medical news today ، محققین مرکز تحقیقاتی MS در نیویورک می گویند که FDA موافقت خود را با شروع بررسی های بالینی اولیه (فاز یک آزمایش) سلول های بنیادی عصبی اتولوگ در درمان بیماری MS اعلام کرده است.
 
مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن است که سیستم عصبی مرکزی(طناب نخاعی، اعصاب بینایی و مغز) را مورد تهاجم قرار می دهد. علایم شایع آن بی حسی اندام حرکتی است اما در موارد شدیدتر می تواند منجر به  فلجی و نابینایی شود. مطابق با آمار بنیاد مولتیپل اسکلروزیس، در حال حاضر بین 350000 تا 500000 فرد در امریکا شناسایی شده اند که به بیماری MS مبتلا هستند و  هر هفته 200 فرد هم برای ابتلا به این بیماری شناسایی می شوند.
 
استراتژی ترمیمی جدید شامل استفاده ازسلول های پیش ساز عصبی مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی اتولوگ است، که از مغز استخوان 20 فرد بیمار مبتلا به MS که شرایط لازم برای مطالعات بالینی را دارا هستند،به دست می آید .
 
تزریق نخاعی سلول های بنیادی
 
در این مرحله ، سلول های بنیادی به  درون مایع مغزی نخاعی که طناب عصبی بیماران را در بر گرفته است تزریق خواهند شد.  محققین می گویند هدف اصلی از آزمایش بالینی، تعیین امنیت درمان است در حالی که هدف دوم می تواند سنجش میزان اثربخش بودن آن باشد.تزریقات با فاصله های سه ماهه تکرار خواهد شد و ایمنی و اثربخشی آن  به طور متناوب از طریق پیگیری شرایط بیمار نظارت می شود. بعد از تزریق نهایی، بیماران تا 27 ماه تحت نظر خواهند بود.آزمایش های بالینی این روش نشان داد که بعد از تزریق سلول های بنیادی، التهاب مغزی در 7 بیمار کاهش یافت، میلین ترمیم شد(لایه ای عایق که اطراف اعصاب شکل می گیرد)، و حفاظت ساختارهای عصبی و عملکرد مغز بهبود یافت.
 
دکتر سعود صادق، دانشمند محقق ارشد در مرکز تحقیقاتی MS در نیویورک، می گوید: " این مطالعه امیدی را بوجود آورد، که ناتوانی ایجاد شده در MS می تواند بازیابی شود."
 
 آزمایش های مشابه با تعداد بیشتری بیمار(فاز2) در بریتانیا در حال حاضر در جریان است. در سال 2011، محققین بریتانیایی یک میلیون پوند از انجمن MS در یافت کردند و این بنیاد سلول های بنیادی بریتانیا را به سمت مطالعه بررسی این مطلب برد که آیا سلول های بنیادی می توانند آسیب های مغز و نخاع در بیماران MS را ترمیم کنند، متوقف کنند و یا این که آن را بازیابی کنند.
 
دکتر صادق در مورد مطالعات بالینی اخیر در آمریکا می گوید:" طبق اطلاعات من، این اولین آزمایش سلول های بنیادی تصویب شده به وسیله FDA در ایالات متحده است که تزریق مستقیم سلول های بنیادی به درون مایع مغزی نخاعی بیماران مبتلا به MS را بررسی می کند، و پیشرفت هیجان انگیزی در مطالعه و درمان MS ارائه می دهد."
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 28 مرداد,1392

لیلا عرب

سئوال:آیا ضایعات نخاعی درمان میشه؟؟؟
پاسخ:در حال حاضر یکی از مهمترین پروژه هائی که تحت بررسی از نظر ترمیم پذیری با واسطه پیوند سلول های بنیادی است ضایعات نخاعی می باشد.تحقیقات بسیاری تا کنون انجام شده و از این پس نیز ادامه خواهد داشت و امیدواریم هر چه زودتر بهترین سلول و بهترین روش پیوند شناخته شده و بتوان این مشکل را درمان کرد.

یکشنبه, 27 مرداد,1392

ابوالفضل

باسلام
آیا ضایعات نخاعی درمان میشه؟؟؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه