تاریخ انتشار: یکشنبه 30 آذر 1399
راهی برای حفظ قدرت باروری سلول های تخمک

  راهی برای حفظ قدرت باروری سلول های تخمک

محققان دریافته اند که وقتی مسیر مرگ سلولی در تخمک ها مهار می شود ، این تخمک ها قادر به ترمیم آسیب های شدید DNA و در نتیجه تولید فرزندان سالم هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Scincedaily، در این مطالعه، با قرار دادن موش های ماده ناقص از نظر TAp63(یک تنظیم کننده اصلی مرگ سلولی در تخمک ها) در معرض دوزهای مختلف تابش گاما مشاهده شد که تخمک ها به سرعت آسیب DNA را ترمیم می کنند تا کیفیت تخمک ها و باروری زنان حفظ شود.

محققین بیان کرده اند که در بین بسیاری از انواع آسیب های DNA ، شکستگی های دو رشته­ای (DSBs) مضرترین آن ها هستند و موجب افزایش بازآرایی و جهش کروموزومی می شوند و در صورتی که این شکستگی های دو رشته ای به طور نادرست ترمیم شوند، به ناپایداری ژنتیکی می­انجامد. زنان، با تعداد نهایی تخمک خود در طول زندگی متولد می شوند و این باعث می شود آنها به یکی از طولانی ترین سلولهای زنده بدن انسان تبدیل شوند.

 این بدان معنی است که تخمک­ها سالها در معرض تنش های خارجی و داخلی هستند که این امر ممکن است به DNA آسیب برساند و در کاهش کیفیت تخمک در زنان بالای 35 سال نقش داشته باشد. در این مطالعه محققین مسیر ترمیم DNA را که تخمک ها برای ترمیم DSB ها استفاده می کنند ، شناسایی کرده اند و نشان داده اند که ترمیم برای پیشگیری از جهش در فرزندان حاصل از این تخم ها ، به صورت کارآمد  و دقیق صورت می گیرد.

برخلاف سایر سلول های بدن انسان ، تخمک ها تحمل بسیار کمی در برابر آسیب DNA دارند و در صورت قرار گرفتن در معرض عوامل تنش زا مانند تابش و داروهای شیمی درمانی و سموم محیطی (مانند آلودگی ، سموم دفع آفات) مسیرهای مرگ سلول را فعال می کنند. مسدود کردن مرگ تخمک به عنوان یکی از امیدوار کننده ترین روش ها برای حفظ قدرت باروری در آینده و سلامت غدد درون ریز در بیماران مبتلا به سرطان زنان می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

در زمینه سرطان نیز می توان گفت که درمان سرطان با ایجاد صدمه به DNA کار می کند  و یک عارضه جانبی مشترک درمان های سرطانی برای زنان آسیب به تخمدان است که می تواند منجر به ناباروری و از بین رفتن عملکرد غدد درون ریز (مانند آن چه در یائسگی زودرس رخ می دهد) شود. این مطالعه یک گام اساسی در جهت بهبود نرخ باروری در زنانی است که به دلایل مختلف دچار مشکلات مربوط به تخمک و در نتیجه باروری هستند و افزایش دانسته­ها در زمینه سرطان و اثرات آن روی باروری زنان می­تواند به ایجاد رویکردهای درمانی موثر برای این زنان کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه