تاریخ انتشار: شنبه 06 دی 1399
مفید بودن رادیکال های آزاد برای مغز، دیدگاه های جدید در مورد مکانیسم های نوروپلاستیسیتی

  مفید بودن رادیکال های آزاد برای مغز، دیدگاه های جدید در مورد مکانیسم های نوروپلاستیسیتی

مولکول های اکسیژن فعال یا همان رادیکال های آزاد عموما به مضر شناخته می شوند. اما مطالعه ای جدید نشان داده است که این رادیکال های آزاد فرایندهای سلولی را کنترل می کنند که برای توانایی سازش پذیری مغز(حداقل در موش) مهم هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این پژوهش جدید در مرکز بیماری های مخرب عصبی آلمان(DZNE) و مرکز پزشکی بازساختی درسدن(CRTD)، محققین روی هیپوکامپ فوکوس کرده اند که ناحیه ای از مغز است که مرکز کنترل یادگیری و حافظه است. سلول های عصبی جدیدی که با پتانسیل سلول های بنیادی این ناحیه تولید می شوند، حتی در بزرگسالی طول عمر زیادی دارند و در نتیجه به مغز کمک می کنند که به تغییراتی که در طول عمر فرد تجربه می کنند سازش پیدا کنند. این امر حداقل در مورد موش ها صادق است.

این سلول های عصبی جدید همان طور که گفته شد از سلول های بنیادی عصبی مشتق می شوند و اساس انعطاف پذیری عصبی یا نوروپلاستیسیتی را شکل می دهند که دلیل توانایی مغز برای سازش پذیری است. در مطالعه جانوری انجام شده در مراکز مذکور، محققین نشان داده اند که در موش ها، سلول های بنیادی عصبی در مقایسه با سلول های عصبی بالغ، درجه بالایی از رادیکال های آزاد را دارا هستند. این امر بویژه زمانی که سلول های بنیادی به حالت خفته قرار دارند بیشتر صدق می کند. این مطالعه نشان داده است که افزایش در غلظت رادیکال ها موجب می شود که این سلول های بنیادی خفته آماده تقسیم شوند. در واقع مولکول های اکسیژن شبیه سوئیچی عمل می کنند که موجب فعال شدن نورون زایی می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه