تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 مرداد 1392
کشت و انجماد سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی بز در دانشگاه تبریز

  کشت و انجماد سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی بز در دانشگاه تبریز

برای نخستین بار در شمالغرب کشور جداسازی و کشت سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونی بزهای بومی آذربایجان شرقی و انجماد آن با استفاده از متدهای مختلف در دانشگاه تبریز با موفقیت به انجام رسید.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، این طرح در قالب پایان‌نامه معصومه محبی، دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی دام به راهنمایی دکتر غلامعلی مقدم و مشاوره دکتر بابک قاسمی پناهی و دکتر حسین دقیق کیا از اعضای هیات علمی گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز انجام شده است.
 
غلامعلی مقدم، استاد راهنمای این طرح اظهار کرد: سلولهای بنیادی سلولهایی هستند که توان خودافزایی و همچنین تبدیل و تمایز به انواع مختلف سلولهای دیگر را دارند و در این میان سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی بیضه بز علاوه بر این خصوصیات، توان انتقال ژن به نسلهای بعدی را نیز دارا هستند.
 
وی با بیان اینکه بزهای شیری یکی از مناسبترین حیوانات مزرعه‌ای برای تولید پروتئین‌های نوترکیب به شمار می‌روند، یادآور شد: از این رو تلاش‌های زیادی در جهت تولید بزهای ترانس ژنیک شده است که با این روش زمان حصول حیوان ترانس ژنیک کمتر می‌شود و بر این اساس توجه زیادی به کاربرد سلولهای اسپرماتوگونی در این راستا شده است.
 
استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تصریح کرد: از بین کل سلولهای بنیادی، سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی (SSCS) منحصر به فرد بوده، چون تنها سلول‌های بدن هستند که با تقسیم خود می‌توانند ژنها را به نسل‌های بعدی منتقل کنند و در نتیجه این سلولها، منبع ارزشمندی برای آزمایشهای بیولوژیک، درمان ناباروری، اصلاح نژاد و بهبود ژنتیک دام‌ها هستند.
 
وی با بیان اینکه روشهای مناسب جداسازی، خالص سازی، کشت، شناسایی و انجماد این سلولها اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: جداسازی سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی و نگهداری آنها در حالت انجماد و در نهایت پیوند آنها به منقرض نشدن حیوانات کمک خواهد کرد که کاربرد این روش هم در گونه‌های اهلی و هم در گونه‌های در حال انقراض بوده و مخصوصا اگر حیوانی با ارزش ژنتیکی بالا باشد، اهمیت این مساله دوچندان می‌شود.
 
به گفته وی با استفاده از پیوند سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی می‌توان روند اسپرم زایی، کنش و واکنش‌های بین سلولی در بیضه و بیان ژنهای مختلف طی فرآیند اسپرم‌زایی طبیعی را مورد مطالعه قرار داد که این فناوری از نظر صرفه جویی در زمان و کارایی از اهمیت بالایی برخوردار است و ارزش اقتصادی بالایی در صنعت دامپروری دارد.
 
مقدم با بیان اینکه مقدمات انجام تکنیکهای پیشرفته در دام در حال آماده سازی است، یادآور شد: نتایج به دست آمده حاکی از موفقیت در اجرا و دستیابی به این تکنیک در دانشگاه تبریز است و در آینده نزدیک گامهای مهمتر بعدی برداشته خواهد شد.
 
محبی، دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی دام هم با اشاره به مراحل اجرای این پژوهش گفت: پس از نمونه برداری و جداسازی این سلولها اقدام به کشت آنها شد و با استفاده از غلظتهای مختلف سرم جنین گاوی آنها را وارد مرحله انجماد کرده و با کشت دوباره اقدام به بررسی کلونی زایی و درصد زنده مانی سلول‌ها شد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه