تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 مرداد 1392
نقش برخی ژن ها درتکامل جنین

  نقش برخی ژن ها درتکامل جنین

محققان برای اولین بار نشان داده اند که چرا مجموعه مولکولی مسوول برای تولید سلول های بنیادی به کار می افتند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily  ، اثر پروتئین های  Sox2 و Oct4  بر روی سلول ها، مشابه پاک کن است. آن ها همه تجارب قبلی  سلول ها را پاک می کنند و آن ها را به سلول های بنیادی موسوم به pluripotent تبدیل می کنند. مشابه سلول های موجود در جنین این سلول ها می توانند به همه انواع بافت ها تبدیل شوند. کاشفان این تکنیک برنامه ریزی مجدد برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال 2012 شدند. گرچه تا کنون دانشمندان دقیقا نمی دانستند چرا این پروتئین ها می توانند سلول را مجددا برنامه ریزی کنند و عملکرد آن ها در جنین چیست.

یک تیم تحقیقاتی در یافته اند که پروتئین Oct 4 در جنین گورخر ماهی که در ابتدا توسط  مادر فراهم می شود،  مسوول روشن کردن ژن های جنین برای اولین بار است. بنا براین تکامل مستقل موجود آغاز می شود. سلول های جنینی جوان می توانند به همه بافت ها و انواع  سلول ها ی بدن تکامل یابند. با کشت های سلول های بنیادی pluripotent  تحقیقات بسیاری دراین زمینه انجام شده است زیرا دانشمندان به استفاده آن ها برای بازسازی اندام های آسیب دیده بدون داشتن منبعی از سلول های جنینی امیدوارند. در مقاله ای که در مجله Science به چاپ رسیده  دانشمندان نشان  داده اند که پروتئین Pou5f1  که بسیار مشابه پروتئین Oct4 در انسان عمل می کند،آغازگر تکامل جنین است و ژن ها را بعد از دوره استراحت  متعاقب لقاح، بیدار می کند. در همه حیوانات  تکامل در ابتدا توسط  پروتئین هایی از مادر که در سلول  تخم حضور دارد، کنترل می شود و  ژن های جنین تا کمی بعد از آن فعال نمی شوند. در گورخر ماهی مثلا این فرایند به محض این که جنین دارای هزار سلول می شود، آغاز می شود. این فعال شدن ژن ها در تخم، سلول های جنین را مجددا برنامه ریزی می کند. این سلول ها که به سرعت تقسیم می شوند هیچ محصول ژنی جدید را تولید نمی کنند، تبدیل به سلول بنیادی می شوند. در سلول هایی به نام سلول های بنیادی مزانشیمی که خون و ماهیچه و... را تولید می کنند،  دانشمندان نشان داده اند چگونه پروتئین Pou5f1  آبشار تولیدات ژنی را راه می اندازند که سلول های استخوانی، خونی و ماهیچه ای را از سلول های جنینی ایجاد می کنند . این شبکه تنظیم کنندگی بسیار مشابه آن چیزی است که در سلول های بنیادی pluripotent وجود دارد.

در سال های اخیر محققان قادر به تولید سلول های بنیادی pluripotent شده اند اما دریافته اند که تبدیل آن ها به انواع سلول های پایدار مشکل است. اگر سلول های بنیادی پایدار نباشند سرطانی خواهند شد. با کشف شبکه تنظیم کننده مذکور دانشمندان می توانند به مطالعه این مساله بپردازند که چگونه انواع سلول های بنیادی می توانند ایجاد شوند و چه چیزآن ها را پایدار می کند. دانشمندان نیاز به دانستن جزئیات فرایند های قابل اعتماد در تشکیل بافت پایدار دارند قبل از این که از آن ها در پزشکی استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه